نیش و گزش حشرات، آلرژي و عفونت های ناشی از آنها

بسیاری از ما از حشرات و عنکبوت ها می ترسیم. اگر حشره ای شما را نیش بزند، ممکن است خارش تنها مشکل شما نباشد و در گیر مشکلات جدی مثل عفونت یا واکنش آلرژیک شوید. تشخیص انواع نیش کمک می کند تا در واقع اضطراری آن را تشخیص بدهید تا در صورت لزوم درمان شوید. در این مقاله نیش ساس تخت خواب، زنبور، کنه، عنکبوت ها، پشه ها، شپش ها و حتی برخی موجودات دریایی که نیش می زنند را بررسی می کنیم.

گال

گال عفونتی است که توسط کنه ای به نام Sarcoptes scabiei ایجاد می شود. محیط زندگی کنه ها زیر پوست است و باعث ایجاد برآمدگی های قرمز و خارش می شوند. بررسی دقیق تر پوست با ذره بین، وجود خطوطی زیر پوست را نشان می دهد که توسط کنه ایجاد شده است. از داروهای ضد انگل برای درمان این عفونت استفاده می شود.
عفونت به صورت راش قرمز، برآمدگی و خارش ظاهر می شود.

عفونت به صورت راش قرمز، برآمدگی و خارش ظاهر می شود. این بیماری در اثر کنه ای به نام Sarcoptes scabiei ایجاد می شود. کنه ها در اعماق پوست خطوط قرمز رنگی ایجاد می کنند که با ذره بین قابل مشاهده هستند. کنه ممکن است به اعماق پوست انگشتان و بازوها و هر ناحیه ای که با جواهرات یا لباس پوشیده شده است، نفوذ کند. عفونت گال با داروهای ضد انگل درمان می شود.
گال می تواند باعث ایجاد برآمدگی، پوسچول، پاپول و وزیکول شود.

علائم گال

از دیگر تظاهرات پوستی که همراه با عفونت وجود دارند می توان به ایجاد کانال زیر پوستی، تاول، پاپول و وزیکول اشاره کرد. گال به خاطر ظاهر پوسته پوسته مانند خود مشهود است.

کانال زیر پوستی

کانال با کمک ضایعات خطی سفید تا قهوه ای قابل شناسایی است. قسمت سطحی آن ظاهری پوسته پوسته دارد و در انتهای آن ممکن است یک نقطه سیاه ریز وجود داشته باشد که نشان دهنده وزیکول حاوی کنه ، تخم و یا مدفوع آن باشد.

ساس تخت خواب

ساس از حشره هایی است که باعث گزش پوست می شود و به شکلی غیر قابل کنترل در تخت خواب، مبلمان، پوشاک و سایر لوازم خانه تجمع پیدا می کنند. رنگ ساس تخت خواب از بی رنگ تا قرمز مایل به قهوه ای است. ساس بالغ به شکل بیضی است و اندازه آن یک چهارم اینچ است. ساس تخت خواب کوچک و مسطح است، بنابراین می توانند به فضاهای مختلف حمله کند. ممکن است در ترک، اتصالات و فضای خالی مبل، آویزهای دیواری و وسایل برقی پنهان شوند. حتی ممکن است به زیر بالشت یا کاغذ دیواری نفوذ پیدا کند.

ساس تخت خواب

نیش ساس تخت خواب

ساس تخت خواب (Cimex lectularius) حشرات کوچک و قهوه ای هستند که از خون حیوانات و انسان تغذیه می کنند. ساس تخت خواب ، علائمی قرمز و خارش دار را به صورت ردیفی بر روی قربانیان خود می گذارد. نیش ساس ممکن است شبیه نیش حشرات دیگر مثل کنه یا پشه باشد. راش های پوستی ناشی از ساس ممکن است شبیه کهیر یا اگزما به نظر برسد. تشخیص تجمع ساس در تخت خواب اصلا ساده نیست. ساس ممکن است لکه های قرمز، تیره یا زرد کمرنگ روی تخت خواب و لوازم خانگی ایجاد کند. امروزه آلودگی ناشی از ساس رو به افزایش است زیرا مردم ناآگاهانه ساس را به چمدان، صندوقچه، لباس و مبلمان خانگی خود منتقل می کنند.

راش ناشی از بیماری لایم

لایم بیماری ناشی از باکتری Borrelia burgdorferi است که از طریق کنه منتقل می شود. کنه های ناقل این باکتری بیشتر در گوزن، راکون، راسو، موش کور، سنجاب ، اسب ، موش صحرایی وجود دارند. بیشتر موارد بیماری لایم در شمال شرقی ایالات متحده در کانکتیکات، نیویورک، مینسوتا، نیوجرسی و ویسکانسین گزارش شده است.

علائم اولیه بیماری لایم شامل راش پوستی بزرگ و متورم، خستگی، تب و لرز، سردرد و متورم شدن گره های لنفاوی است. درد عضلانی و مفاصل نیز از علائم احتمالی هستند. مراحل بعدی بیماری لایم نوروپاتی، مشکلات عصبی و آرتروز هستند. درد زانو ممکن است نشان دهنده ی پیشرفته شدن بیماری باشد.

علائم بیماری لایم

بیماری لایم عفونتی است که از کنه ناقل باکتری اسپیروکت به نام Borrelia burgdorferi انتقال پیدا می کند. کنه که پوسته سختی دارد، عفونت را منتقل می کند. بیماری لایم در بسیاری از مناطق ایالات متحده شایع است. برخی از افراد آلوده به بیماری لایم دچار راش پوستی شبیه چشم گاو (به نام اریتما پیش رونده) می شوند. نیش کنه در ناحیه مرکزی راش است و به نواحی اطراف پیش می رود. راش ممکن است در سایر قسمت های بدن نیز مشهود باشد.

سوزش یا خارش در محل گزش، تب، متورم شدن گره های لنفاوی و بی قراری از علائم دیگری هستند که ممکن است همراه با راش ایجاد شوند. بیماری لایم در مراحل اولیه خود به خوبی به درمان آنتی بیوتیکی پاسخ می دهد.
لایم در مراحل پیشرفته ممکن است بيماري سيستميک و جدي ایجاد کند. علائم مراحل پیشرفته آن شامل اختلال عملکرد عصبی، درد مفاصل و بیماری قلبی است. در حال حاضر آزمایش دقیقی برای بیماری لایم وجود ندارد. بسیاری از موارد بیماری لایم تشخیص داده نمی شوند و به طور مناسب درمان نمی شوند.

لایم
راش ناشی از کنه

تصویر توده ملتهب (ضایعه پاپول نودولار) را نشان می دهد که پس از گزش کنه بر روی پوست سر ایجاد شده است. ضایعه به صورت پوسته پوسته و خارش دار است. خاراندن این ناحیه ممکن است منجر به عفونت باکتریایی ثانویه شود. برای کاهش خارش، درد و التهاب ممکن است کورتیکواستروئیدها بصورت موضعی و یا تزریقی تجویز شوند. توده متورم ممکن است پس از گزش کنه تا چند ماه ماندگار باشد. نمونه برداری از پوست برای تشخیص قطعی و درمان ضایعه ضروری است.

آبله ریکتزیائی با هاله قرمز اطراف آن یک ضایعه پوسته پوسته مانند است که در اثر گزش کنه ظاهر می شود. این ضایعه توسط باکتری Rickettsia akari ایجاد می شود که توسط کنه هایی که در بدن جوندگان زندگی می کنند، منتقل می شود. تب، لرز، متورم شدن گره های لنفاوی، راش، درد عضلات، سردرد و تعریق ممکن است با این بیماری همراه باشد.

نیش زنبور

انواع مختلفی از حشرات وجود دارد که می توانند نیش بزنند. نیش حشرات خانواده Hymenoptera { مثل زنبور (زنبور عسل ، زنبور آفریقایی ، زنبور گاوی)، مورچه ها و زنبور شکاری (زنبور سرخ اروپایی ، زنبور زرد ، زنبور کاغذی)} باعث بیماری های جدی، عفونت یا حتی مرگ می شود. این حشرات در کلنی ها زندگی می کنند. اگر زنبور شما را نیش بزند، احتمال دارد که زنبور های کلنی که خیلی هم دور نیستند، شما را دوباره نیش بزنند!

گزش عنکبوت بیوه سیاه

عنکبوت بیوه سیاه یک عنکبوت سمی و خطرناک است که جای نیش آن به صورت یک یا دو سوراخ روی پوست قابل مشاهده است. ممکن است جای نیش در ابتدا علامتی ایجاد نکند. برخی از افراد بلافاصله بعد از نیش زدن عنکبوت بیوه سیاه احساس درد می کنند. سم عنکبوت بیوه سیاه روی سیستم عصبی تأثیر می گذارد و علائم متداولی مثل شکم درد، گرفتگی عضلات، ضعف و لرزش ایجاد می کند. تعریق زیاد ، تب ، حالت تهوع ، بالا آوردن و تنگی تنفس ممکن است در موارد شدید رخ بدهند.

علائم و شدت آن ها در افراد مختلف متفاوت است. افرادی که به بیماری های حاد و مزمن مبتلا هستند مثل افراد مسن، کودکان و افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند، علائم شدید تری را متحمل می شوند.

گزش عنکبوت منزوی قهوه ای

عنکبوت قهوه ای یک عنکبوت سمی است که علامتی ویولن مانند روی سر خود دارد. این عنکبوت ها بیشتر در مناطق غربی و جنوبی رایج هستند. گزش ناشی از عنکبوت منزوی قهوه ای معمولا بدون درد است که این موضوع باعث تأخیر درمان می شود. چند ساعت بعد از نیش خوردن، قرمزی و راش های بزرگ (شبیه چشم گاو) ممکن است ظاهر شوند . چند ساعت بعد، بافت مرکز محل گزش شروع به تیره شدن می کند، ممکن است تشکیل زخم بدهد و کاملا نکروز شود. بافت به اصطلاح نکروز شده ظاهری آبی و سیاه خواهد داشت. گزش عنکبوت منزوی قهوه ای اکثرا آسیب قابل توجهی در بافت ایجاد نمی کند.

علائم نیش عنکبوت منزوی قهوه ای

عنکبوت منزوی قهوه ای (Loxosceles reclusa) یک عنکبوت سمی با گزشی دردناک است. حدود 10٪ از گزش های این عنکبوت ها باعث نکروز (مرگ) بافت می شوند. ناحیه نیش خورده ممکن است به زخم تبدیل شود. سموم نیش باعث ایجاد تب، درد عضلانی، حالت تهوع، استفراغ ، خارش و درد در محل گزش می شوند.

نیش سوسک فرش

سوسک فرش در خانه و مکان های بهداشتی رایج نیست. گاهی ممکن است که افرادی که حساسیت دارند به خاطر خزیدن سوسک بر روی پوست خود دچار درماتیت شوند. پاهای کرکی سوسک فرش ممکن است پوست را سوراخ کند و باعث ایجاد راش جلدی، خارش شدید با ضایعات پاپول وزیکولار (بوجود آمدن برجستگی متورم یا تاول) شود. ضایعات ممکن است همانند تصویر بالا تاول بزنند.

نیش مورچه

نیش مورچه باعث ایجاد ضایعات قرمز و خارش دار مشابه کهیر می شود. نواحی نیش خورده ممکن است تاول بزنند. تاول به مرور پر از چرک می شود. نیش مورچه ممکن است باعث سوزش شود که به راحتی با داروهای بدون نسخه تسکین می یابد. آنتی هیستامین ها و کمپرس سرد نیز می تواند به تسکین درد کمک کند. برخی از افراد در برابر گزش مورچه دچار واکنش آنافیلاکسی می شوند. واكنش هاي آنافيلاكسي نياز به درمان اورژانسی دارند.

نیش مورچه آتشین

تصویر بدن کودکی ۲۴ ساعت پس از نیش خوردن را نشان می دهد و جای نیش مورچه آتشین کاملا مشهود است. قرمزی ، درد و تورم در محل نیش ایجاد می شود. جای نیش شبیه ضایعات قرمز مسطح (ماكول) و برآمدگی برجسته جامد (پاپول) است كه ممکن است حاوی چرک (پوسچول) باشد.
جوش ها باعث ایجاد خارش و درد در افراد حساس می شود.

نیش کک

گزش کک در افراد حساس ممکن است واکنش های جدی ایجاد کند. باید از خاراندن محل گزش خودداری کنید تا خطر ایجاد زخم و عفونت را کاهش بدهید. جارو کشی مرتب و روزانه، درمان حیوانات خانگی ومراقبت از آن ها با دارو های ضد حشره و دور نگه داشتن حیوانات خانگی از اتاق خواب ریسک گزش کک را کاهش می دهند.

نیش

تصویر نیش شپش

شپش های سر انگل هایی هستند که با نام علمی Pediculus humanus capitis شناخته می شوند. به تخم و شپش های جوان رشک می گویند. رشک روی ساقه موی افراد آلوده زندگی می کند. گاهی ممکن است شپش سر در مو نواحی دیگر بدن مثل ابرو یا مژه ظاهر شود. شپش سر با پرش و انتقال به اشخاص نزدیک فرد آلوده، به راحتی آن ها را آلوده می کند. شپش همچنین با لباس یا اشیاء آلوده منتقل می شود. کودکان مهد کودکی یا مدرسه ای و خانواده های آن ها غالباً برای ابتلا به شپش سر مستعد تر هستند. علائم گزش ممکن است شامل خارش، تحریک پذیری و بوجود آمدن زخم باشد. شپش ها بسیار کوچک هستند ولی اگر دقت کنید قابل مشاهده هستند.

شپش سر با ترکیبی از شامپو و لوسیون بدون نسخه و شانه مخصوص (که تک تک رشک ها را جدا می کند) درمان می شود. شپش ممکن است در مو های سر زندگی می کند، اما به موهای پشت گوش و اطراف گردن علاقه بیشتری دارد. برای از بین بردن شپش، لباس ها، ملافه ها و اسباب بازی های پارچه ای را باید با آب داغ شستشو بدهید و با گرم ترین حالت خشک کن آن ها را خشک کنید تا شپش و رشک را بکشید.

 رشک

رشک تخم شپش است و ممکن است در لباس شخصی آلوده به انگل، زندگی کند. رشک درز لباس و نواحی مثل زیر بغل و دور کمر را ترجیح می دهد. رشک بین 1 تا 2 هفته می شکند و شپش نابالغ از تخم خارج می شود.

 نیش عروس دریایی

پاپول خارش دار و دردناک را روی پای قربانی که توسط عروس دریایی نیش خورده است نشان می دهد. پاپول ها به دلیل بلند بودن نیش عروس دریایی آرایش خطی دارند.

 نیش خارش شناگران

خارش شناگران یا درماتیت انگلی نوعی درماتیت حاد است که در نتیجه آلودگی پوست با لاروهای انگلی که ممکن است در آب های آزاد یا شور باشند ایجاد می شود. میزبان این دسته از انگل ها پرندگان، پستانداران و حلزون ها هستند. لاروها می توانند انسان را آلوده کنند و منجر به سوزش پوست شوند ولی با این حال انسان میزبان مناسبی برای انگل های بالغ نیست. راش ناشی از لارو می تواند بسیار خارش آور باشد. اگر به خاطر آسیب دیدن پوست عفونت ثانویه باکتریایی ایجاد شود، ممکن است به آنتی بیوتیک و درمان موضعی برای کاهش خارش نیاز باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.