درمان فوری آفتاب سوختگی

حتی اگر اثری از آفتاب سوختگی نباشد، بهتر است بدانید که تابش مستقیم خورشید باعث پیری زودرس و عمیق شدن چین و چروک می شود. محققان دانشگاه یل اثبات کرده اند كه اشعه ماوراء بنفش می تواند به DNA آسیب بزند.

با اینکه از روز های آفتابی و گرمای خورشید لذت می برید ولی در معرض آفتاب بودن (به خصوص اگر ضد آفتاب همراه خود نداشته باشید!) ممکن است به پوست شما آسیب بزند.

اما خوشبختانه روش هایی برای جوان سازی پوست آسیب دیده وجود دارد. در ادامه این روش ها که به آسیب ندیدن پوست کمک می کنند را بررسی می کنیم:

پوست خود را خنک کنید

اگر پوست شما قرمز و حساس شده است با دوش سرد ، کمپرس های یخ و ژل پوستی حاوی آلوئه ورا پوست خود را خنک کنید. اگر پوست شما دچار التهاب شدید شده است، می توانید از دارو های ضد التهاب هم کمک کنید.
اگر پوست شما ملتهب است و نیاز به خنک شدن فوری دارد ، توصیه می کنیم یک ژل خنک کننده فوری و یا افترسان تهیه کنید. این کرم و ژل را می توانید از داروخانه تهیه کنید.

پوست خود را آبرسانی و مرطوب کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب باید مقدار زیادی آب بنوشید. آفتاب سوختگی باعث خشک شدن پوست و کم شدن رطوبت بدن می شود. به همین خاطر نوشیدن مایعات در طول روز بسیار مهم است.

 

آفتاب سوختگی
آفتاب سوختگی

دارو هایی طبیعی و خانگی وجود دارند که باعث تاثیر آنی در رفع آفتاب سوختگی می شوند.

• آلوئه ورا

بیشتر افراد آلوئه ورا را ترکیب موثری در درمان آفتاب سوختگی می دانند. این ماده از رایج ترین درمان های طبیعی برای پوست سوخته است.
بر اساس یک مطالعه در سال 2009 آلوئه ورا سوختگی درجه دو را سریعتر از درمان های سنتی مثل سیلور سولفادیازین درمان می کند. آلوئه ورا حاوی گلیکوپروتئین هایی است که با متوقف کردن درد و التهاب ، بهبود را تسریع می کنند. البته آلوئه ورا تاثیراتی دیگری هم دارد و پوست را مرطوب می کند ، به رشد و ترمیم آن کمک می کند و باعث بهبود زخم می شود. مواد معدنی موجود در ژل خارش را تسکین می دهند.

• اسانس اسطوخودوس.

اسطوخودوس یک روغن با خاصیت خنک کنندگی است که در بهبود آفتاب سوختگی موثر است. این روغن دارای خواص ضد التهابی، تسکین دهندگی و ضد باکتریایی است و مانع عفونت پوست آسیب دیده می شود.

یک شیمیدان فرانسوی در اوایل دهه 1900 قدرت درمانی روغن اسطوخودوس را کشف کرد. هنگامی که دست خود را در اثر حادثه آزمایشگاهی به شدت سوزاند و آن را داخل اسانس اسطوخودوس فرو برد و مشاهده کرد که روغن درد را تسکین داده و سوختگی وی به سرعت بهبود یافت.

روش ساخت ماسک خانگی:

1 قاشق چای خوری روغن اسانس اسطوخودوس خالص را با حدود ۵۰ گرم آب در یک بطری مخلوط کنید. هر چند وقت یکبار ماسک را به خود پوست بزنید.
یا 1 قاشق چای خوری اسانس اسطوخودوس را با 4 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ، 1 قاشق چایخوری سرکه سیب و 2 کپسول ویتامین E 400 واحدی مخلوط کنید.

• ماست

ماست حاوی آنزیم ها و پروبیوتیک هایی است که به ترمیم پوست کمک می کنند. ماست یونانی حاوی اسید لاکتیک است و به این خاطر خاصیت ضد التهاب دارد.
یک لایه نازک از ماست را به مدت 10 دقیقه روی سوختگی خود بمالید تا پوست بهبود یابد.

• سرکه

سرکه سفید و سرکه سیب هر دو برای بهبود التهاب مناسب هستند.
سرکه سفید معمولی حاوی اسید استیک (یکی از ترکیبات آسپرین) است و می تواند به تسکین درد ، خارش ، التهاب و آفتاب سوختگی کمک کند.
روش های مختلفی برای استفاده از آن ها وجود دارد:
می توانید یک بطری را از سرکه پر کنید و آن را به ناحیه آسیب دیده اسپری کنید.
یا دستمال پارچه ای را به سرکه آغشته کنید و سپس آن را به آرامی روی قسمت های آسیب دیده بمالید.
حتی می توانید در وان مقداری سرکه بریزید و با آن حمام کنید.

• چای

مطالعات نشان می دهند که ترکیبات آنتی اکسیدانی چای سبز مانع آفتاب سوختگی و سرطان پوست می شوند. در عمل این ترکیب به عنوان ضد آفتاب عمل نمی کند ، اما از پوست در برابر التهاب ناشی از اشعه UV خورشید محافظت می کند.

چای سبز: کاتچین به ترمیم آسیب های پوستی کمک می کند. برای اثر بخش بودن چای، به حدود 3 میلی گرم کاتشین به ازای هر اینچ مربع پوست احتیاج دارید. یک فنجان چای سبز دم کرده حاوی ۳۵-۲۰ میلی گرم کاتشین است. پس مقداری چای دم کنید و آن را به پنبه آغشته کنید و روی نواحی آفتاب سوخته پوست بمالید. اگر چای سبز را با چای نعنا مخلوط کنید اثر خنک کنندگی آن چند برابر می شود.

چای سیاه: یک لیوان را با آب گرم پر کنید و سه عدد تی بگ را در آن قرار بدهید. تاننیک اسید و تئوبرومین موجود در چای سیاه به رفع آفتاب سوختگی کمک می کنند.

• پوست سیب زمینی

یکی از قدیمی ترین ترکیبات طبیعی برای آفتاب سوختگی پوست سیب زمینی است. سیب زمینی رطوبت مورد نیاز پوست را تأمین می کند و خاصیت آنتی باکتریال دارد.

آفتاب سوختگی

• خیار

برای کمک به ترمیم پوست می توانید از ماسک خیار استفاده کنید. خیار خنک را با مخلوط کن به پوره تبدیل و سپس آن را به مناطق سوخته بمالید. حتی می توانید خیار خرد شده یا ورق ورق را بر روی پلک و پوست سوخته خود قرار بدهید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.