لیزر درمانی XTRAC پسوریازیس

در سال 2009، سازمان غذا و داروی آمریکا لیزر XTRAC را برای درمان پسوریازیس تاییدکرده است. XTRAC دستگاهی است که متخصص پوست می‌تواند در مطب خود از آن استفاده کند. این لیزر یک اشعه متمرکز از نور ماوراءبنفشB (UVB) را بر روی ضایعات پسوریازیس می‌تاباند، سپس بانفوذ آن به پوست، DNA سلول‌های لنفوسیت T (که مسئول ایجاد پلاک بیماری هستند) را می‌شکند. طول‌موج 308 نانومتری تولیدشده توسط این لیزر مؤثرترین درمان برای پاک‌سازی ضایعات پسوریازیس است.

مزایا لیزر درمانی XTRAC چیست؟

1. هر درمان فقط چند دقیقه طول می‌کشد.
2. پوست اطراف محل تحت درمان، تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.
3. ممکن است نیاز به جلسات کمتری نسبت به برخی از درمان‌های دیگر داشته باشد.

گفته می‌شود، لیزر درمانی XTRAC پلاک‌های خفیف تا متوسط پسوریازیس را سریع‌تر از نور خورشید طبیعی یا نور UV مصنوعی از بین می‌برد. همچنین لیزر درمانی XTRAC نیاز به تعداد جلسات درمانی کمتری نسبت به سایر درمان‌ها دارد و تنها روی ناحیه پلاک متمرکز می‌شود و روی پوست اطراف آن تأثیر نمی‌گذارد. لیزر درمانی XTRAC در مناطقی که درمان آن دشوار است مانند زانو، آرنج و پوست سر نیز مؤثر است. مدت‌زمان درمان بسته به نوع پوست، ضخامت و شدت ضایعات پسوریازیس متفاوت است. با این درمان احتمالاً طول مدت بهبودی افزایش می‌یابد.

آنچه تحقیقات درباره لیزر درمانی XTRAC می‌گویند

در یک مطالعه‌ای در سال 2002، 72 درصد از شرکت‌کنندگان با متوسط 6.2 درمان، حداقل 75 درصد پاک‌سازی پلاک‌های پسوریازیس را تجربه کردند. حدود 50 درصد از شرکت‌کنندگان بعد از 10 درمان یا کمتر ، حداقل 90 درصد پاک‌سازی پلاک‌های پسوریازیس را تجربه کردند.

اگرچه نشان داده‌شده است که لیزر XTRAC بی‌خطر است، اما نیاز به مطالعات بیشتری دارد تا اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت آن را بررسی کنند. در مورد راه‌هایی که باعث سرعت بهبودی شما می‌شود از پزشک خود بپرسید. برخی افراد دریافتند که قرار دادن روغن معدنی روی ضایعات پسوریازیس قبل از درمان یا استفاده از داروهای موضعی به همراه لیزر XTRAC می‌تواند به روند بهبودی کمک کند.

عوارض جانبی لیزر درمانی XTRAC چیست؟

عوارض جانبی لیزر درمانی می‌تواند از متوسط تا خفیف باشد. طبق همان مطالعه 2002، تقریباً نیمی از شرکت‌کنندگان بعد از لیزر XTRAC دچار قرمزی شدند. تقریباً 10 درصد از شرکت‌کنندگان عوارض جانبی دیگری را تجربه کردند. محققان اظهار کردند که شرکت‌کنندگان به‌خوبی عوارض جانبی را تحمل کردند و هیچ‌کدام به دلیل عوارض جانبی از مطالعه خارج نشدند.

ممکن است عوارض جانبی موارد زیر را تجربه کنید:
• قرمزی
• تاول
• خارش
• احساس سوزش
• افزایش پیگمنتاسیون

لیزر درمانی پسوریازیس

خطرات و هشدارها

• افراد مبتلابه لوپوس، نباید از این روش درمانی استفاده کنند.
• افراد مبتلابه گزرودرما پیگمنتوزوم (Xeroderma pigmentosum) نباید از این روش درمانی استفاده کنند.
• برای افراد دارای سابقه سرطان پوست ممکن است بهترین روش درمانی نباشد.

خطرات پزشکی لیزر XTRAC مشخص نشده است. آکادمی پوست و موی آمریکا (AAD) عنوان کرده است که متخصصان، موافق لیزر درمانی XTRAC برای درمان کودکان و بزرگ‌سالان مبتلابه پسوریازیس خفیف، متوسط یا شدید (با پوشش کمتر از 10 درصد) هستند. اگرچه هیچ مطالعه‌ای در مادران باردار یا شیرده انجام‌نشده است اما AAD لیزر درمانی XTRAC را برای این گروه‌ها بی‌خطر می‌داند.

اگر فرد به نور حساس باشد ممکن است پزشک از دوز کمتری برای درمان استفاده کند. اگر به نور حساس باشید ممکن است پزشک در طول درمان از دوز کمتری استفاده کند. برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای دیگر می‌توانند حساسیت شما به UVA را افزایش دهند اما لیزر XTRAC فقط در محدوده UVB انجام می‌شود. لیزر درمانی XTRAC برای افراد مبتلابه لوپوس یا گزرودرما پیگمنتوزوم توصیه نمی‌شود. افراد دارای سیستم ایمنی سرکوب‌شده و یا افرادی که سابقه‌ی ملانوما و سرطان پوست داشتند باید بااحتیاط عمل کرده و دیگر گزینه‌ها را با پزشک خود در میان بگذارند.

سایر روش‌های لیزر درمانی

لیزر پالس دای (PDL) نیز برای درمان ضایعات پسوریازیس در دسترس است. لیزرهای PDL و XTRAC اثرات متفاوتی بر روی ضایعات پسوریازیس دارند. PDLرگ‌های خونی باریک ضایعات پسوریازیس را هدف قرار می‌دهد ، درحالی‌که لیزر XTRAC سلول‌های لنفوسیت T را هدف قرار می‌دهد. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که میزان پاسخ PDL بین 57 تا 82 درصد است و میزان بهبودی تا 15 ماه به طول می‌کشد.

هزینه لیزر درمانی XTRAC چقدر است؟

در صورت داشتن ضرورت پزشکی، بسیاری از بیمه‌ها لیزر XTRAC را تحت پوشش قرار می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، لیزر درمانی XTRAC برای افرادی که به مدت سه ماه و بیشتر به درمان‌های موضعی پاسخ نداده‌اند، مناسب است. سه دوره لیزر درمانی XTRAC در سال و هر دوره 13 جلسه، ممکن است ازنظر پزشکی ضروری باشد. در صورت عدم پوشش بیمه، بنیاد ملی پسوریازیس می‌تواند به شما کمک کند. هزینه‌های درمان متغیر است به همین دلیل قبل درمان باید در مورد هزینه‌های معالجه خود با پزشک صحبت کنید. ممکن است هزینه لیزر درمانی XTRAC از درمان‌های رایج UVB گران‌تر باشد اما هزینه‌های بالا ممکن است با مدت کوتاه درمان و دوره بهبودی طولانی‌تر جبران شود.

حرف آخر

اگر پزشک شما لیزر درمانی XTRAC را پیشنهاد کرد مهم است که به برنامه درمانی خود پایبند باشید. AAD دو تا سه درمان در هفته بافاصله‌ی حداقل 48 ساعت را برای پاک‌سازی توصیه می‌کند. معمولاً به‌طور متوسط، 10 تا 12 درمان ضروری است. برخی از افراد ممکن است بعد از یک جلسه شاهد پیشرفت باشند. زمان بهبودی بعد از لیزر درمانی نیز متفاوت خواهد بود (3.5 تا 6 ماه).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.