رفع موهای زائد با لیزر درمانی دائمی است یا موقت؟

رفع موهای زائد با لیزر با تأثیر بر فولیکول‌های مو باعث توقف رشد موهای جدید می‌شود؛ فولیکول‌های مو در مدت طولانی‌تری نسبت به اصلاح و اپیلاسیون در حالت خفته قرار می‌گیرند و هنگامی‌که موها رشد می‌کنند، این موها روشن‌تر، نازک‌تر و کمتر خواهند بود.

اگرچه لیزر موهای زائد را روشی دائم برای رفع موهای زائد می‌دانند اما لیزر درمانی فقط مقدار موهای زائد یک محل خاص را کاهش می‌دهد و کاملاً رفع نمی‌شود. لیزر موهای زائد در افراد با پوست روشن و موهای تیره بهتر عمل می‌کند. همچنین، برای بهترین نتیجه، انجمن پوست و موی آمریکا (AAD) توصیه می‌کند که یک متخصص پوست دارای مجوز معتبر باید لیزر درمانی را انجام دهد.

لیزر موهای زائد چگونه انجام می‌شود؟

لیزر درمانی از پرتوهای لیزر با حرارت بالا به‌عنوان فرم خفیفی از تابش استفاده می‌کند. در طی لیزر درمانی، پرتوهای لیزر به فولیکول‌های مو آسیب می‌رسانند. فولیکول‌های مو در زیرپوست قرارگرفته‌اند و مسئول تولید تارهای مو هستند. اگر فولیکول‌ها از بین بروند، تولید مو به‌طور موقت متوقف می‌شود. برخلاف لیزر درمانی، رفع موهای زائد با روش‌های تراشیدن و اپیلاسیون تنها موهای سطح پوست را از بین می‌برند و تأثیری روی فولیکول‌های مو ندارند. انجمن AAD نواحی زیر را برای لیزر موهای زائد مناسب تشخیص می‌دهد:
سینه
کمر
شانه‌ها
گردن
خط بیکینی
صورت (به‌جز چشم‌ها)

لیزر موهای زائد در افرادی که پوست روشن و موهای تیره‌ای دارند بهتر جواب می‌دهد؛ به دلیل این‌که لیزرها ملانین (رنگ) مو را هدف قرار می‌دهند. حتی اگر بعضی از موها برداشته نشوند، روشن شدن رنگ آن‌ها می‌تواند تا حدی ظاهر آن‌ها را بپوشاند. برخی از موها چند روز بعد از جلسه اول ریخته می‌شوند. روند انجام لیزر نسبتاً سریع است از حدود چند دقیقه برای نواحی کوچک‌تر مثل پشت لب تا حدود یک ساعت یا بیشتر برای نواحی بزرگ‌تر مثل کمر و یا سینه طول می‌کشد. باوجود میزان بالای موفقیت در لیزر موهای زائد، فولیکول‌های مو دوباره بهبودیافته و موهای جدیدی ایجاد می‌شود. به همین دلیل برای نتایج بهتر باید چندین جلسه درمانی داشته باشید.

رفع موهای زائد
رفع موهای زائد

چرا نیاز به پیگیری جلسات لیزر درمانی است؟

تعداد دقیق جلسات درمانی لیزر موهای زائد در افراد متفاوت است اما بیشتر افراد بین چهار تا شش جلسه لیزر درمانی نیاز دارند. طول درمان ممکن است حدود 9 ماه طول بکشد. بعد از هر جلسه شما متوجه کاهش موهای خود می‌شوید. همچنین مویی که باقی می‌ماند و یا ایجاد می‌شود نازک‌تر و کم‌رنگ‌تر خواهد بود. AAD تخمین می‌زند، تعداد موها بعد از اولین جلسه لیزر درمانی 20 تا 25 درصد کاهش می‌یابد؛ البته در بین همه افراد متنوع است. برای دستیابی به نتایج بهتر لیزر موهای زائد، گه گاهی نیاز به تکرار جلسات درمانی دارید تا فولیکول‌های مو دوباره مو تولید نکنند. بسته به هر فرد، بعد از تکمیل دوره‌ی اول درمان نیاز به تکرار جلسات درمانی به‌صورت یک یا دو بار سال وجود دارد. به‌طورکلی زمان‌بندی جلسات درمانی بستگی به محل درمان دارد.

حرف آخر

اگرچه لیزر موهای زائد کاملاً دائمی نیست اما هنوز هم یکی از بهترین گزینه‌های درازمدت برای کاهش رشد موهای زائد است. دیگر گزینه‌ها شامل الکترولیز و اپیلاتور هستند که می‌توانید با پزشک متخصص پوست درباره‌ی آن‌ها مشورت کنید. اگر شما به دنبال روش‌های ارزان‌تر هستید می‌توانید از روش‌های خانگی استفاده کنید.
با پزشک خود درباره انواع روش‌های مناسب اصلاح، اپیلاسیون، بند انداختن مشورت کنید. نسخه‌هایی از لیزرهای خانگی هم وجود دارد اما هنوز کارایی و ایمن بودن آن تأیید نشده است و FDA نیز هنوز آن را تأیید نکرده است پس بهترین راه این است که لیزر موهای زائد زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.