به لیزر موهای زائد خود فکر می‌کنید؟ هر آنچه باید بدانید را در اینجا بخوانید

لیزر موهای زائد و به طور کلی لیزر مخفف تابش امواج تحریک‌شده Stimulated Emission of Radiation است. لیزر تحولات و پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های پزشکی و زیبایی داشته است. لیزرها پرتویی با طول‌موج خاص (تک‌رنگ) تولید می‌کنند. برای اینکه لیزر تأثیر داشته باشد، باید ابتدا جذب‌شده و سپس به گرما تبدیل شود، بنابراین به یک کروموفور (هدف) نیاز دارد.

آنچه پوست را نسبت به لیزر حساس می‌کند این است که حاوی چندین کروموفور است. این کروموفورها عمدتاً هموگلوبین ، ملانین ، آب و اجسام خارجی هستند. هموگلوبین به‌طور انتخابی نور را در 595 نانومتر جذب می‌کند (در صورت استفاده از لیزر پالس دای) و گرمای تولیدشده آن رگ را از بین می‌برد. بر اساس تئوری اندرسون و پاریش در مورد فتوترمولیز انتخابی، اگر مدت‌زمان پالس کوتاه باشد، بدون آسیب رسیدن به دیگر قسمت‌های پوست، به‌طور انتخابی تنها رگ آسیب می‌بیند.

هر کروموفور پوست، نور را با طول‌موج متفاوتی جذب می‌کند، به همین دلیل چندین نوع لیزر مختلف برای درمان طیف وسیعی از پوست‌ها لازم است، اگرچه دستگاه‌هایی هم هستند که دارای طول‌موج‌های مختلفی هستند.لیزر درمانی ازجمله اقدامات درمانی است که از نور متمرکزشده استفاده می‌کنند. برخلاف اکثر منابع نوری، نور ناشی از لیزر (تقویت نور به روش نشر تابش تحریک‌شده) در طول‌موج مشخصی تنظیم‌شده است. درنتیجه می‌تواند پرتوهای قدرتمندی ساطع کند که حتی یک الماس را برش دهد.

لیزر درمانی در چه مواردی کاربرد دارد؟

از بین بردن تومورها، پولیپ ها
رفع علائم سرطان
جراحی سنگ کلیه
جراحی بخشی از پروستات
ترمیم جداشدگی شبکیه
بهبود بینایی
درمان ریزش مو ناشی از پیری یا آلوپسی
درمان درد عصب کمر
seal کردن (بستن) عصب به‌منظور کاهش درد بعد از جراحی
seal کردن رگ‌های خونی برای جلوگیری از خونریزی
seal کردن عروق لنفاوی برای کاهش تورم و محدود کردن انتشار سلول‌های توموری

لیزر موهای زائد

لیزر ممکن است در مراحل اولیه برخی از سرطان‌ها مفید باشد، ازجمله:

• سرطان دهانه رحم
• سرطان penile
• سرطان واژن
• سرطان ولووار
• سرطان ریه non-small cell
• سرطان پوست لایه بازال

برای درمان سرطان معمولاً در کنار سایر اقدامات درمانی مانند جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی از لیزر درمانی استفاده می‌شود.

از لیزر درمانی در پوست و زیبایی هم استفاده می‌شود:

• برداشت زگیل، خال، خال‌های مادرزادی و لکه‌های ناشی از آفتاب
• رفع موهای زائد
• رفع چین‌وچروک، لکه یا جای اسکار
• برداشت خال‌کوبی‌ها و تتو

همان‌طور که ذکر گردید یکی از رایج‌ترین کاربردهای لیزر در صنعت زیبایی، از بین بردن موهای زائد است. موهای زائد صورت و بدن می‌تواند بر احساس، تعاملات اجتماعی، آنچه می‌پوشیم و آنچه انجام می‌دهیم تأثیر بگذارد.

ازجمله روش‌های از بین بردن موهای زائد شامل :چیدن، تراشیدن، سفید کردن، استفاده از کرم، اپیلاسیون، روش‌های طولانی‌مدت مثل الکترولیز (از یک جریان الکتریکی برای از بین بردن فولیکول‌های موهای فرد استفاده می‌شود) و لیزر درمانی است. اما اینکه لیزر موهای زائد چیست؟ چگونه انجام می شود؟ برای چه افرادی مناسب است؟ عوارض جانبی آن چیست؟ در قسمت های بعد بیشتر آشنا خواهید شد:

برای از بین بردن دائمی موها و به حداقل رساندن صدمه به بافت‌های اطراف، لیزر باید سلول‌های خاصی را مورد هدف قرار دهد این سلول‌ها، سلول‌های بنیادی فولیکول مو هستند که در قسمتی از مو معروف به بالب مو قرار دارند. ازآنجاکه سطح پوست نیز حاوی ملانین است، برای جلوگیری از آسیب دیدن، افراد قبل از درمان باید موهای خود را بتراشند.

شکل. ساختار کلی مو

لیزرهای اصلی مورداستفاده عبارت‌اند از: لیزر الکساندرایت، لیزر دیود ) 810 نانومتر( و لیزر ان دیاگ ) 1064 نانومتر(در لیزر، نور توسط ملانین فولیکول مو جذب‌شده و فولیکول‌های مو را از بین می‌برد. در افرادی که تحت درمان دوره‌ای لیزر بوده‌اند رشد موها متوقف‌شده و کاهش چشمگیری داشته است و حتی موهایی هم که رشد می‌کنند اغلب نازک‌تر و ضعیف‌تر هستند.

به دلیل اینکه موها دارای چرخه‌های متفاوت آناژن و تلوژن هستند، درمان‌های لیزر موهای زائد بین 6 تا 8 جلسه‌ای لازم است. بیماران از این روش درمانی لیزر موهای زائد رضایت بالایی دارند و کمک زیادی هم به درمان هیرسوتیسم )پرمویی( در بسیاری از خانم‌ها، به‌ویژه زنان مبتلابه سندرم تخمدان پلی کیستیک کرده است. البته لیزر موهای زائد در درمان سینوس پیلونیدال کیست مویی هم موفقیت‌آمیز بوده است. یکی دیگر از کاربردهای بالینی لیزر در افرادی است که قطع عضو داشته‌اند، به‌خصوص در زیر زانو، به دلیل اینکه که رشد مو و فولیکولیت می‌توانند برای آن‌ها آزاردهنده باشد.

لیزر موهای زائد ممکن است تقریباً در هر جای صورت و بدن انجام شود، به‌جز چشم‌ها. همچنین مدت‌زمان نقاهت آن کوتاه است و بعد از هر عمل می‌توانید به فعالیت‌های عادی خود بپردازید. اگر پوست روشن و موهای تیره داشته باشید از لیزر موهای زائد خیلی خوب جواب می‌گیرید.

انجمن پوست و موی آمریکا نواحی زیر را برای لیزر موهای زائد مناسب تشخیص می‌دهد:
• سینه
• کمر
• شانه‌ها
• گردن
• خط بیکینی
• صورت (به‌جز چشم‌ها)

لیزر موهای زائد دائمی است یا موقت؟

به‌طور خلاصه می‌توان گفت خیر! لیزر موهای زائد با تأثیر بر فولیکول‌های مو باعث توقف رشد موهای جدید می‌شود؛ فولیکول‌های مو در مدت طولانی‌تری نسبت به اصلاح و اپیلاسیون در حالت خفته قرار می‌گیرند و هنگامی‌که موها رشد می‌کنند، این موها روشن‌تر، نازک‌تر و کمتر خواهند بود.

اگرچه لیزر موهای زائد را روشی دائم برای رفع موهای زائد می‌دانند اما لیزر درمانی فقط مقدار موهای زائد یک محل خاص را کاهش می‌دهد و کاملاً رفع نمی‌شود. همچنین، برای بهترین نتیجه، انجمن پوست و موی آمریکا (AAD) توصیه می‌کند که یک متخصص پوست دارای مجوز معتبر باید لیزر موهای زائد را انجام دهد.

برخی از موها چند روز بعد از جلسه اول ریخته می‌شوند. روند انجام لیزر موهای زائد نسبتاً سریع است از حدود چند دقیقه برای نواحی کوچک‌تر مثل پشت لب تا حدود یک ساعت یا بیشتر برای نواحی بزرگ‌تر مثل کمر و یا سینه طول می‌کشد. باوجود میزان بالای موفقیت در لیزر موهای زائد، فولیکول‌های مو دوباره بهبودیافته و موهای جدیدی ایجاد می‌شود.

به همین دلیل برای نتایج بهتر باید چندین جلسه لیزر موهای زائد داشته باشید. اینکه موها به‌طور دائمی حذف شوند و یا فقط تراکم آن‌ها کاهش یابد، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد:
• رنگ و ضخامت موها
• رنگ پوست بیمار
• نوع و کیفیت لیزر مورداستفاده
• صلاحیت و مهارت اپراتور

در حال حاضر لیزرهای موجود اثری بر موهای خاکستری که هیچ ملانینی ندارند، ندارد.

چند جلسه لیزر درمانی برای رفع موهای زائد نیاز است؟

تعداد جلسات لیزر موهای زائد به نوع پوست شما بستگی دارد. پوست شما بر اساس رنگ، حساسیت به نور خورشید و احتمال برنزه شدن آن طبقه‌بندی می‌شود. پوست‌های سفید به‌راحتی می‌سوزند و به‌ندرت برنزه می‌شوند (انواع فیتزپاتریک 1 و 2) .افراد دارای موهای تیره معمولاً با 4-6 بار درمان لیزر هر 4-6 هفته می‌توانند به‌طور دائمی موهای زائد خود را از بین ببرند.

افراد دارای موهای بلوند به‌طورکلی فقط به کاهش دائمی موها دست می‌یابند و ممکن است پس از یک دوره اولیه درمان لیزر، 6 تا 12 جلسه درمان در ماه نیاز داشته باشند.پوست قهوه‌ای روشن، گاهی با سوختگی همراه است و به آهستگی برنزه (نوع )3 می‌شود. افراد دارای موهای تیره معمولاً با 11-6 بار درمان لیزر هر 4-6 هفته می‌توانند به‌طور دائمی موهای زائد خود را از بین ببرند و افراد دارای موهای بلوند به‌طورکلی فقط به کاهش دائمی موها دست می‌یابند و ممکن است پس از یک دوره اولیه درمان لیزر، نیاز به 6-3بار تکرار درمان در ماه داشته باشند.

پوست قهوه‌ای متوسط تا تیره، به‌ندرت با سوختگی همراه است و به‌خوبی برنزه می‌شود (نوع 4 و 5). افراد دارای موهای تیره معمولاً با 11-6 بار درمان لیزر هر 4-6 هفته می‌توانند به‌طور دائمی موهای زائد خود را از بین ببرند. معمولاً 3-6 بار تکرار جلسات لیزر موهای زائد به‌طور ماهانه موردنیاز است و افراد دارای موهای بلوند بعید است به آن پاسخ دهند. فواصل درمانی جلسات لیزر موهای زائد باید به‌اندازه کافی طولانی باشند تا موها تا ناحیه بالب رشد کرده باشند.

لیزر موهای زائد
لیزر درمانی مناسب چه کسانی نیست؟

برخی افراد تصمیم می‌گیرند خطرات احتمالی این جراحی‌ها را بپذیرند مثلاً ممکن است برخی از شرایط جسمی یا پوستی با لیزر درمانی تشدید شود. در لیزر درمانی مانند جراحی معمولی، افرادی که از سلامتی برخوردار نباشند احتمال عوارض جانبی زیاد است. قبل از تصمیم‌گیری در مورد لیزر موهای زائد با پزشک خود مشورت کنید. با توجه به سن، سلامت عمومی، برنامه مراقبت‌های بهداشتی و هزینه لیزر، پزشک ممکن است دیگر روش‌ها را به شما توصیه کند.

آیا لیزر موهای زائد در دوران بارداری بی‌خطر است؟

به گفته بسیاری از پزشکان، پاسخ این سؤال: آیا زنان باردار می‌توانند لیزر موهای زائد داشته باشند، منفی است. احتمالاً لیزر موهای زائد در دوران بارداری کمتر مؤثر است و فرد زمان و هزینه زیادی را باید صرف کند. در دوران بارداری سطح هورمون‌های شما بالاست؛ به‌طوری‌که سطح بالاتر استروژن و آندروژن می‌تواند باعث رشد مو درجاهایی شود که قبلاً هرگز وجود نداشت(خصوصاً در سه‌ماهه سوم).

این حالت رشد مو کاملاً رایج است و به‌طورکلی پس از به دنیا آمدن نوزاد خودبه‌خود از بین می‌رود. هورمون‌های حاملگی نه‌تنها باعث ظهور ناگهانی موها می‌شوند بلکه چرخه رشد موهای شما را نیز تغییر می‌دهند.

موهای روی سر و بدن شما همگی دارای یک مرحله رشد فعال به نام آناژن هستند. هنگامی‌که موها به‌طور کامل رشد کرد، وارد حالت آرامگیری به نام تلوژن می‌شود و پس‌ازآن می‌ریزند. هورمون‌های بارداری مرحله ریزش را به تأخیر می‌اندازند، به همین دلیل موهای ضخیم‌تر و بیشتری در این دوران مشاهده خواهید کرد. حدود سه تا شش ماه پس از به دنیا آمدن نوزاد و عادی شدن سطح هورمون‌های شما، موهای زائد از بین می‌روند؛ به این ریزش ناگهانی مو telogen effluvium گفته می‌شود.

ژورنال بین‌المللی پوست زنان در سال 2017، گزارشی از بی‌خطر بودن روش‌های زیبایی را برای زنان باردار منتشر کرده است. آن‌ها اظهار کرده‌اند: اگرچه از لیزرها برای درمان مشکلات پزشکی مانند سنگ کلیه و زگیل تناسلی در زنان باردار استفاده‌شده است اما هیچ‌گونه اطلاعاتی از بی‌خطر بودن لیزرهای زیبایی مانند لیزر موهای زائد در دسترس نیست.

عدم وجود تحقیقات در مورد لیزر موهای زائد در دوران بارداری احتمالاً به‌زودی تغییر نخواهد کرد، زیرا دانشمندان نمی‌خواهند عمداً مادران و نوزادان را در معرض لیزر قرار دهند و به آن‌ها آسیب بزنند. اگرچه لیزر موهای زائد عموماً یک روش بی‌خطر محسوب می‌شود، پزشکان و متخصصان پوست معمولاً به زنان توصیه می‌کنند که از لیزر موهای زائد خودداری کنند زیرا هیچ مطالعه‌ای انجام‌نشده است تا اثبات شود که برای مادران و نوزادان بی‌خطر است. پزشکان به خانم‌ها توصیه می‌کنند رویکردی محتاطانه داشته باشند و در زمان بارداری تا حد امکان از لیزر موهای زائد خودداری کنند.
دیگر دلایلی که خانم‌های باردار باید برای انجام لیزر موهای زائد منتظر باشند

یکی از شایع‌ترین تغییراتی که می‌تواند در دوران بارداری رخ دهد، تیرگی پوست شما (هایپرپیگمانتاسیون) است. به گفته پزشکان کلینیک مایو، وجود تضاد بین رنگ پوست و موهای شما برای لیزر موهای زائد مؤثر است. اگر هایپرپیگمانتاسیون باعث شده است تا رنگ پوست و موهای شما به هم نزدیک شوند، ممکن است لیزر موهای زائد کمتر مؤثر واقع شود.

علاوه بر این، بارداری چرخه رشد طبیعی مو را مختل می‌کند. برای اینکه لیزر موهای زائد مؤثر واقع شود، شما به شش جلسه درمان لیزر نیاز دارید. در حالت ایده آل، لیزر موهای زائد در مرحله رشد فعال چرخه مو انجام می‌شود. اما ازآنجاکه هورمون‌های حاملگی می‌توانند زمان برخی مراحل را تغییر دهند، لیزر موهای زائد مؤثر نخواهد بود. سؤال بعدی در مورد حساسیت پوست است؛ بارداری باعث افزایش خون‌رسانی در بدن می‌شود و از طرفی هم پوست شکم و سینه‌ها کشیده می‌شوند. به همین دلیل انجام درمان‌های لیزر موهای زائد درحالی‌که پوست شما در این حالت حساس قرار دارد ممکن است ناراحت‌کننده باشد.

گزینه‌های جایگزین موهای زائد لیزر

روش‌های موقت مانند اصلاح، اپیلاسیون، بند انداختن و موچین به‌طورکلی در دوران بارداری بی‌خطر تلقی می‌شوند. با تغییر شکل و اندازه بدن، ممکن است برای رفع موهای زائد خود به کمک نیاز داشته باشید. اگر تصمیم به لیزر موهای زائد خود دارید از متخصص زیبایی و یا یک متخصص پوست کمک بگیرید و مطمئن شوید که این مرکز بهداشتی بوده و دارای مجوز است.

درحالی‌که از گذشته استفاده از کرم‌های موبر در دوران بارداری بی‌خطر در نظر گرفته‌شده است، اما هیچ مطالعه‌ای برای اثبات این نکته وجود ندارد که مواد شیمیایی مانند پودر سولفید باریم و اسید تیوگلیکولیک برای مادران و نوزادان کاملاً بی‌ضرر باشند. همچنین باید بدانید که سازمان غذا و دارو(FDA) گزارش‌هایی از واکنش‌های پوستی دردناک در ارتباط با این کرم‌ها و لوسیون ها دریافت کرده است. ازآنجاکه تحقیقات کمی در مورد اثرات احتمالی وجود دارد، قبل از شروع با پزشک صحبت کنید.

چه مدت بعد از زایمان می‌توانید برای لیزر موهای زائد برنامه‌ریزی کنید؟

دانشگاه زنان و زایمان و متخصص زنان آمریكا می‌گوید مراقبت از زایمان یك فرایند طولانی‌مدت است. در طی چند ماه اول پس از زایمان، مرتباً با پزشک متخصص زنان صحبت کنید تا او را در جریان تغییرات بدن خود بگذارید. پزشک شما بهترین فردی است که در تصمیم‌گیری در مورد انجام لیزر موهای زائد کمک خواهد کرد.

وقتی هورمون‌هایتان به حالت عادی برگشت و پوست شما آماده لیزر موهای زائد شد، شما را راهنمایی خواهد کرد. این مشاوره‌ها به‌ویژه درصورتی‌که زخم یا بریدگی ناشی از اپیزوتومی یا زایمان سزارین داشته باشید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

لیزر موهای زائد
آیا انجام لیزر برای تکنسین‌های باردار بی‌خطر است؟

هیچ مدرکی در دست نیست که نشان دهد تکنسین لیزر باردار در معرض خطر دستگاه لیزر قرار دارد. اگر نگرانی هستید، می‌توانید در مورد خطرات با پزشک خود صحبت کنید.

آمادگی قبل از لیزر

اگر به لیزر موهای زائد علاقه‌مند هستید، به دنبال پزشکان متخصص پوست و یا جراح زیبایی باشید و حتماً در زمینه لیزر موهای زائد نیز دارای مجوز باشند. در صورتی هم که یک دستیار یا پرستار این عمل را انجام می‌دهد، حتماً مطمئن شوید که تحت نظارت پزشک است و در طول جلسه درمان لیزر در دسترس است.

دراماکنی که تکنسین غیرمجاز لیزر را انجام می‌دهد، محتاطانه عمل کنید. قبل از لیزر با پزشک خود مشورت
کنید تا مشخص شود که آیا لیزر موهای زائد مناسب شما هست یا خیر.

پزشک شما به‌احتمال‌زیاد موارد زیر را بررسی خواهد کرد:
• تاریخچه پزشکی ازجمله استفاده از داروها، تاریخچه اختلالات پوستی یا زخم و سابقه روش‌های رفع مو
• در مورد خطرات، مزایا و انتظارات خود، ازجمله اینکه لیزر موهای زائد چقدر مؤثر است، صحبت کنید.
• برای ارزیابی‌های قبل و بعد و بررسی‌های طولانی‌مدت، عکس بگیرید.

در مشاوره با پزشک، درباره یک برنامه درمانی و هزینه‌های مربوط به آن صحبت کنید زیرا لیزر موهای زائد پرهزینه خواهد بود.

دستورالعمل پزشک برای آمادگی لیزر موهای زائد:

ممنوعیت آفتاب گرفتن معمولاً تا شش هفته قبل از درمان با لیزر و استفاده روزانه از یک ضد آفتاب با طیف گسترده
روشن کردن پوست، از هرگونه کرم‌های ضد آفتابی که پوست شما را تیره می‌کند، خودداری کنید.
پزشک ممکن است در صورت سابقه آفتاب‌گرفته یا پوست تیره، کرم روشن‌کننده پوست تجویز کند.
اجتناب از سایر روش‌های حذف مو؛ اپیلاسیون و الکترولیز می‌تواند به فولیکول مو آسیب بزند بنابراین باید
حداقل چهار هفته قبل از درمان با لیزر از آن‌ها خودداری کرد.
عدم مصرف داروهای رقیق‌کننده خون. قبل از انجام لیزر به پزشک خود اطلاع دهید که از چه داروهایی مانند
آسپرین یا داروهای ضدالتهاب استفاده می‌کنید.

توصیه می‌شود محل درمان روز قبل از لیزر اصلاح و تراشیده شود. قبل از عمل لیزر به‌منظور کاهش درد، پزشک از پماد ضد درد استفاده می‌کند.
از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید تا بعد از لیزر، زمان کافی برای بهبودی داشته باشید. همچنین به کسی نیاز دارید تا شما را به خانه ببرد.

در زمان انجام لیزر موهای زائد

پزشک لیزر را روی پوست شما قرار می‌دهد و بسته به نوع لیزر ، یک دستگاه یا یک ژل خنک‌کننده ممکن
است برای محافظت از پوست شما و کاهش خطر عوارض جانبی استفاده شود.
هنگامی‌که پزشک لیزر را روشن می‌کند، پرتوی لیزر از پوستتان عبور کرده و به فولیکول‌های مو می‌رسد و
سپس گرمای شدید ناشی از پرتوی لیزر به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند و درنهایت مانع از رشد مو می
شود. طول جلسه درمان از چند دقیقه)نواحی کوچک مانند بالای لب( تا بیش از یک ساعت) نواحی بزرگ‌تر مانند کمر) بسته به نواحی طول می‌کشد

بعد از انجام لیزر موهای زائد

اگر بعد از لیزر هنوز درد داشتید از داروهای ضد درد بدون نسخه مانند ایبوپروفن (Advil) یا استامینوفن (Tylenol) برای تسکین درد استفاده کنید.همچنین ممکن است برای کاهش درد شدید، کرم استروئیدی استعمال شود. لیزر، رشد موهای زائد را غیرفعال می‌کند اما برای رفع موهای زائد باید به‌طور منظم به جلسات درمانی لیزر خود پایبند باشید.

ممکن است چند ساعت اول بعد از لیزر، قرمزی و تورم داشته باشید که برای کاهش آن می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. اگر بلافاصله بعد از لیزر موهای زائد واکنش پوستی داشتید، پزشک ممکن است کرم استروئیدی برای ناحیه آسیب‌دیده تجویز کند. بعد از لیزر و بین دوره‌های درمان لیزر، از قرار گرفتن در معرض آفتاب – چه نور آفتاب و چه برنزه – به مدت شش هفته یا طبق دستور پزشک، خودداری کنید و روزانه از یک ضد آفتاب استفاده کنید.

توصیه می‌شود شش هفته قبل از لیزر موهای زائد از نور مستقیم آفتاب خودداری کنید تا از بروز اختلالات پیگمانتاسیون جلوگیری شود. ممکن است بیمار در چند روز اول بعد از لیزر نیاز به استراحت و استفاده از داروهای بدون نسخه ضد درد داشته باشد. بهبودی بعد از لیزر مو های زائد متفاوت است. فرد باید بعد از لیزر درمانی از دستورات پزشک پیروی کند.

فرد بعد از انجام لیزر موهای زائد ممکن است عوارضی همچون تورم، خارش و درد در اطراف ناحیه تحت درمان تجربه کند. پزشک ممکن است پماد تجویز کند و بخواهد لباسی بپوشید که ناحیه تحت درمان لیزر از هوا و رطوبت دور باشد.

برای دو هفته اول پس از لیزر موهای زائد، حتماً موارد زیر رعایت شوند:
• محل لیزر را به‌طور مرتب با آب تمیز کنید.
• پمادهایی مثل وازلین را روی محل تحت درمان بمالید.
• از دست‌کاری زخم بپرهیزید.

نتیجه‌ی حاصل از لیزر موهای زائد

موها بین چند روز تا چند هفته بعد از لیزر می‌ریزند و شما نباید انتظار ریزش سریع آن‌ها را داشته باشید. درمان‌ها به‌طور دوره‌ای هستند و نیاز به تکرار دارند زیرا رشد و ریزش مو به‌طور طبیعی در طی یک چرخه اتفاق می‌افتد و لیزر موهای زائد در مرحله رشد فولیکول‌های مو بهترین کارایی را دارد. حذف مو در بین افراد مختلف، متفاوت است و ممکن است چند ماه تا چند سال زمان ببرد.

استفاده از لیزر تضمین‌کننده حذف دائمی مو نیست. برای کاهش بلندمدت موها ممکن است شما به جلسات متعدد لیزر نیاز داشته باشید. در مناطقی که مو به‌سرعت رشد می‌کند، مانند بالای لب، درمان ممکن است در چهارتا هشت هفته تکرار شود و در محل‌هایی که مو به آهستگی رشد می‌کند مانند کمر، تعداد جلسات بیشتر خواهد بود. اپراتور ممکن است در صورت لزوم دوباره نواحی را اصلاح کند و یا پزشک یک ماده بی‌حس‌کننده موضعی را برای پوست شما به کار ببرد تا هرگونه ناراحتی در طول درمان لیزر را کاهش یابد.

 

 

لیزر موهای زائد

انواع لیزرهای موهای زائد

 

لیزر ان دیاگ )بهترین لیزر برای پوست‌های تیره(

چطور کار می‌کند؟ یک متریک لیزر میزان جذب ملانین را در پیگمنت های پوست و مو اندازه‌گیری می‌کند. این نوع لیزر به دلیل جذب ضعیف ملانین، جهت رفع موهای زائد در پوست‌های تیره ارجح است. همچنین به دلیل طول‌موج طولانی آن برای پوست‌های تیره مناسب‌تر بوده و می‌تواند به ملانین موجود در اپیدرم پوست و مو برسد. البته روی موهای ریز یا سفید تأثیر ندارد. لیزر ان دیاگ پتانسیل از بین بردن مو در پاپیلا و پایه فولیکول مو را دارد اما به دلیل جذب کم ملانین، فرد نیاز به درمان بیشتری دارد.
نام‌های تجاری رایج: Cutera CoolGlide ، Cynosure Elite ، Candela GentleYAG

لیزر الکساندرایت )مناسب برای پوست‌های زیتونی(

چطور کار می‌کند؟ این دستگاه لیزر دارای طول‌موج کمی طولانی‌تر از برخی از رقبای خود است )البته به‌اندازه ان دیاگ نیست( که باعث می‌شود در طیف گسترده‌ای از رنگ‌های پوستی ازجمله پوست‌های زیتونی قابل‌استفاده باشد. شاید مهم‌ترین مزیت لیزر الکساندرایت داشتن اندازه بزرگ و میزان تکرار آن باشد. این نوع لیزر می‌تواند در زمان کمی قسمت‌های زیادی از بدن را تحت درمان قرار دهد، که این امر آن را به یکی از سریع‌ترین لیزر موهای زائد تبدیل می‌کند. علیرغم طول‌موج طولانی، جذب ملانین بالایی دارد، بنابراین خطر تغییر رنگ و سوختگی روی همه پوست‌ها به‌جز پوست‌های بسیار روشن وجود دارد.
نام‌های تجاری مشترک Candela GentleLase ، Cynosure Apogee ، EpiTouch Plus

 

لیزر دیود)مناسب برای پوست‌های با تیرگی متوسط تا روشن(

چطور کار می‌کند؟ دیود، یکی از جدیدترین و رایج‌ترین دستگاه‌های لیزر موهای زائد است. این نوع لیزر، هر دو طول‌موج کوتاه و طولانی را ساطع می‌کند. به همین دلیل به‌خوبی ملانین را جذب کرده و به عمق فولیکول‌های مو نفوذ می‌کند. طول‌موج‌های طولانی‌تر خطر آسیب پوستی را کاهش می‌دهند اما از معایب این دستگاه لیزر این است که بیماران باپوست تیره معمولاً به درمان بیشتری نیاز دارند و این دستگاه لیزر هنوز یک فناوری جدید است و اثرات و عواقب آن در درازمدت مشخص نیست.
نام‌های تجاری رایج LightSheer ، SLP 1000 ، LaserLite ، ALma SopranoXL (که بعضاً به‌عنوان
SHR یا Super Hair Removal ، یکی از انواع دستگاه SopranoXL به بازار عرضه می‌شود(

لیزر روبی (RUBY) (مناسب برای پوست‌های بسیار روشن)

چطور کار می‌کند؟ به‌عنوان قدیمی‌ترین نوع لیزر موهای زائد، Ruby نسبت به سایر لیزرهای موجود در بازار ،میزان جذب ملانین بالاتری دارد و این امر آن را برای پوست‌های بسیار روشن مناسب می‌کند. این نوع لیزر
حتی برای موهای بسیار ریز هم مؤثر است اما به دلیل جذب زیاد ملانین، احتمال تغییر رنگ پوست وجود
دارد.به همین دلیل، فقط باید از این لیزر روی پوست‌های بسیار روشن استفاده شود.
نام‌های تجاری رایج: Palomar E2000، RubyStar

دستگاه‌های IPL

دستگاه‌های IPL به‌طور هم‌زمان چندین طول‌موج را ساطع می‌کنند و مانند لیزرها کار می‌کنند و اگرچه تأثیرشان کمتر است به‌احتمال کمی موها را به‌طور دائم از بین می‌برد. برای به حداقل رساندن خطر آسیب به سلول‌های تولیدکننده ملانین(ملانوسیت ها) در سطح پوست، انتخاب نوع لیزر و مطابقت آن با نوع پوست شما بسیار مهم است. افراد دارای پوست روشن و موی تیره می‌توانند از دستگاه IPL، لیزر الکساندریت یا لیزر دیود استفاده کنند. برای کنترل انتشار گرما و آسیب‌های ناخواسته، از پالس‌های کوتاه استفاده می‌شود. انرژی لیزر باید تنظیم‌شده باشد: باید به‌اندازه کافی زیاد باشد تا به سلول‌های بالب آسیب برساند اما آن‌قدر هم زیاد نباشد که باعث سوزش یا سوختگی شود.

عوارض جانبی ناشی از لیزر موهای زائد:

عوارض جانبی خفیف لیزر موهای زائد شایع و عوارض شدید آن نادر است
برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی ناشی از لیزر موهای زائد به شما توصیه می‌شود در طول درمان از عینک استفاده کنید. شما در طول درمان با لیزر، به‌خصوص در دفعات اول، درد کمی را تجربه خواهید کرد. علت آن عمدتاً ناشی از عدم بین بردن تمام موهای ناحیه است.

موهای تراشیده شده انرژی لیزر را جذب می‌کنند و درنهایت از بین می‌روند. با تکرار دوره‌های درمانی لیزر منظم درد کمتر خواهد شد. بعد از درمان با لیزر، پوست شما 15 تا 30 دقیقه احساس گرما خواهد کرد و تا 24 ساعت ممکن است قرمزی و تورم وجود داشته باشد. بیشتر عوارض جانبی مربوط به لیزر موهای زائد خفیف است و بعد از انجام لیزر بروز می‌کند.

این عوارض شامل:
• قرمزی
• ورم
• تاول
• اسکار
• افزایش خطر آفتاب‌سوختگی

• تغییر رنگ‌دانه‌های پوست (خیلی کم یا زیاد): بعد از درمان با لیزر، ممکن است احساس کنید که پوستتان روشن تر و یا تیره تر شده است. اگر پوستی روشنی دارید، احتمالا لکه های تیره تر خواهید داشت و برعکس در مورد افرادی که پوست تیره دارند، لکه های روشن تر خواهند داشت. با این حال این تغییرات موقتی هستند و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند.
• التهاب
• خونریزی
• عفونت

عوارض جانبی خفیف مانند سوزش و قرمزی در طی چند ساعت بعد از لیزر از بین می‌روند. درصورتی‌که علائم ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید. احتمال اسکار و یا تغییر در پوست بعد از لیزر موهای زائد نادر است. میزان درد به بخشی از بدن که تحت لیزر قرار می‌گیرد بستگی دارد. هرچه پوست حساس‌تر باشد درد بیشتری حس خواهد شد. به‌منظور کاهش درد ممکن است از بی‌حسی موضعی استفاده شود. بسته به محل لیزر و قدرت تحمل شما ممکن است از بی‌حسی استفاده نشود.

لیزر موهای زائد

آیا لیزر موهای زائد به پاها آسیب می‌رساند؟

لیزر موهای زائد پاها نسبت به سایر نواحی بدن‌درد متوسطی دارد؛ این امر به این دلیل است که پوست ناحیه پاها نسبت به نواحی حساس مانند صورت و خط بیکینی ضخیم‌تر است. علاوه براین قسمت داخلی ران‌ها نسبت به ساق پا حساس‌تر است.

آیا لیزر موهای زائد به بازوها و زیر بغل آسیب می‌رساند؟

زیر بغل ازجمله حساس‌ترین و دردناک‌ترین نواحی بدن است که باید تحت لیزر موهای زائد قرار بگیرد زیرا پوست این ناحیه بسیار نازک است. درد در ناحیه بازوها خفیف است.

آیا لیزر موهای زائد به‌صورت آسیب می‌رساند؟

پاسخ به این بستگی دارد که کدام قسمت از صورت تحت لیزر قرار می‌گیرد. لیزر موهای زائد اطراف پوست بالای لب دردناک‌تر است، درحالی‌که درد اطراف گونه‌ها و پیشانی خفیف است.

آیا لیزر موهای زائد به خط بیکینی آسیب می‌رساند؟

مانند زیر بغل، لیزر موهای زائد خط بیکینی دردناک است. گفته می‌شود که احساسی مانند اپیلاسیون دارد، اما با این تفاوت که لیزر موهای زائد بیشتر طول می‌کشد. باوجوداین احساس، با لیزر می‌توانید به نتایج مؤثر و ماندگارتری برسید.

آیا لیزر موهای زائد به کمر و شکم آسیب می‌رساند؟

همچون پوست بازوها، ناحیه شکم پوست ضخیم‌تری دارد، بنابراین آسیب لیزر موهای زائد خفیف است. اما در ناحیه کمر به دلیل وجود موهای بیشتر، می‌تواند به‌اندازه خط بیکینی یا زیر بغل دردناک باشد.

این عوارض به‌طورکلی در افرادی که آفتاب می‌گیرند و یا تنظیمات لیزر مناسب نیست، رخ می‌دهد. همچنین ممکن است این عوارض در بیمارانی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند که پوست را حساس به نور خورشید می‌کند، تأثیر بگذارد. شما با مراجعه به یک متخصص پوست و مو می‌توانید خطر و عوارض جانبی لیزر را کاهش دهید. انجام لیزر در سالن‌ها و یا خانه پیشنهاد نمی‌شود.

 

در چه نواحی‌ لیزر انجام نمی‌شود؟

لیزر موهای زائد برای پوست نواحی داخل بینی و گوش و همچنین اطراف ناحیه تناسلی در نظر گرفته نشده است. درحالی‌که بی‌حسی موضعی می‌تواند درد را کاهش دهد، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از آن‌ها را در مواقع ضروری و با کمترین دوز ممکن توصیه می‌کند.

استفاده بیش‌ازحد از کرم بی‌حسی با عوارض جانبی خطرناکی مرتبط است، در مورد فواید و خطرات ناشی از آن‌ها با پزشک مشورت کنید، به‌خصوص اگر قرار است چندین بار تحت درمان قرار بگیرید. شما ممکن است از انواع مختلف لیزر برای درمان‌های موهای زائد خود استفاده کنید.

یک مطالعه نشان داده که لیزرهای الکساندریت، با و یا بدون عوامل بی‌حسی درد کمی دارند. اگرچه استفاده از لیزرهای خانگی ممکن است کمتر درد داشته باشند، اما بی‌خطر بودن آن‌ها هنوز مشخص نیست.

آیا لیزر موهای زائد باعث ایجاد سرطان می شود؟

این یک شایعه است که لیزر موهای زائد باعث سرطان می شود. در حقیقت، براساس بنیاد مراقبت از پوست، بعضی اوقات از این روش برای درمان برخی از ضایعات پیش سرطانی استفاده می شود. لیزرهای موهای زائد یا سایر روشهای پوستی دارای حداقل تشعشع هستند و فقط به سطح پوست می رسند. بنابراین، آنها خطر ابتلا به سرطان را ندارند.

 

آیا لیزر موهای زائد باعث ناباروری می شود؟

این نیز یک شایعه است که لیزر موهای زائد باعث ناباروری می شود. فقط سطح پوست توسط لیزرها تحت تأثیر قرار می گیرد، بنابراین حداقل اشعه حاصل از این روش نمی تواند به هیچ یک از اعضای بدن شما نفوذ کند.

چرا نیاز به پیگیری جلسات لیزر موهای زائد است؟

تعداد دقیق جلسات درمانی لیزر موهای زائد در افراد متفاوت است اما بیشتر افراد بین چهارتا شش جلسه لیزر درمانی نیاز دارند. طول درمان با لیزر ممکن است حدود 9 ماه طول بکشد. بعد از هر جلسه شما متوجه کاهش موهای خود می‌شوید. همچنین مویی که باقی می‌ماند و یا ایجاد می‌شود نازک‌تر و کم‌رنگ‌تر خواهد بود. AAD تخمین می‌زند، تعداد موها بعد از اولین جلسه لیزر درمانی 20 تا 25 درصد کاهش می‌یابد؛ البته در بین همه افراد متنوع است.

برای دستیابی به نتایج بهتر لیزر موهای زائد، گه گاهی نیاز به تکرار جلسات درمانی دارید تا فولیکول‌های مو دوباره مو تولید نکنند. بسته به هر فرد، بعد از تکمیل دوره‌ی اول درمان نیاز به تکرار جلسات درمانی لیزر به‌صورت یک یا دو بار سال وجود دارد. به‌طورکلی زمان‌بندی جلسات درمانی لیزر بستگی به محل درمان دارد.

لیزر موهای زائد
آیا لیزرهای خانگی در رفع موهای زائد مؤثر هستند؟

در سال‌های اخیر، لیزرهایی که می‌توانند در خانه برای رفع مو استفاده شوند، در دسترس هستند و قیمت آن بین 200 تا 1000 دلار است اما خیلی خوب کار نمی‌کنند و شما باید به‌طور مکرر از آن‌ها استفاده کنید. این دستگاه‌ها ممکن است باعث کاهش متوسط مو شوند. اما مطالعه‌ای در رابطه با تفاوت این لیزرها با دستگاه‌هایی که در مطب پزشک استفاده می‌شوند، وجود ندارد.

این دستگاه‌های لیزر فقط برای افراد دارای پوست روشن (انواع فیتزپاتریک 1 و 2) و موهای تیره تنظیم‌شده است. به‌منظور ایمنی، تنظیمات انرژی درپوش دارد و عوارض (سوختگی، تاول،درد، تغییر رنگ‌دانه‌های پوستی و…) ممکن است توسط فرد بی‌تجربه ایجاد شود. لیزرهای مربوط به پزشکی باید توسط دولت بررسی و ثبت شوند و طبق قوانین و مقررات دولتی، الزامات ایمنی و مجوزها، این درمان را انجام دهند. هیچ مطالعه‌ای در رابطه با مقایسه این دستگاه‌ها با دستگاه‌هایی که در مطب پزشک هستند، وجود ندارد.

اگر تصمیم به استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد خانگی دارید، دستورالعمل‌های موجود در مورد دستگاه را رعایت کنید تا به کاهش خطر صدمات به‌خصوص آسیب‌دیدگی چشم کمک کند. در این مقاله ما به بررسی 10 مورد از بهترین دستگاه لیزر موهای زائد بر اساس ایمنی و کارایی آن‌ها می‌پردازیم: درحالی‌که تنها دو مورد از دستگاه‌ها، دستگاه لیزر موهای زائد هستند، بقیه دستگاه‌های IPL هستند که به روشی مشابه کار می‌کنند.

محصولات

 

1. لیزر موهای زائد تریا بیوتی (Tria Beauty)

جزئیات: لیزر موهای زائد تریا بیوتی یکی از دو دستگاه لیزر موهای زائد است که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تأییدشده است. این لیزر موهای زائد ادعا می‌کند که نسبت به سایر دستگاه‌ها سه برابر انرژی برای از بین بردن موهای زائد دارد.
نکات مثبت: مردم گفته‌اند واقعاً مؤثر بوده است.
نکات منفی: برخی افراد گزارش کرده‌اند که هنگام استفاده آسیب می‌بینند و مشاهده نتیجه بسیار طولانی است. برخی دیگر به دلیل محدود بودن ظرفیت باتری دستگاه و اینکه منطقه‌ی کوچکی را هدف قرار می‌دهد، راضی نبودند.

لیزر موهای زائد
2. لیزر موهای زائد تریا بیوتی Precision

جزئیات: این دستگاه همان فن‌آوری تریا بیوتی را دارد اما برای هدف قرار دادن مناطق کوچک‌تر مانند بالای لب طراحی‌شده است.
نکات مثبت: این لیزر از قدرت و کارایی دستگاه‌های بزرگ‌تر تریا برخوردار است.
نکات منفی: مانند تریا اورجینال، درمان‌ها می‌توانند دردناک باشند و دیدن نتایج لیزر موهای زائد ممکن است مدتی طول بکشد.

لیزر موهای زائد

3. CosBeauty IPL

جزئیات: CosBeauty IPL یک دستگاه IPL تأییدشده توسط FDA است که ادعا می‌کند تنها در 8 دقیقه می‌تواند موهای زائد پا یا بازو را تحت درمان قرار دهد.
نکات مثبت: یک حس‌گر رنگ پوست می‌تواند به‌طور خودکار شدت نور متناسب با پوست شما را تنظیم کند. در بررسی اکثر کاربران گزارش‌شده که این دستگاه، موهای زائد را با استفاده مداوم کاهش می‌دهد.
نکات منفی: برخی اظهارنظر کرده‌اند که با استفاده از این دستگاه تغییری نمی‌بینند و عمر باتری ایده آل نیست.

لیزر موهای زائد

4. لیزر موهای زائد MiSMON

جزئیات: این دستگاه لیزر از فناوری IPL برای رفع موهای زائد استفاده می‌کند که گفته می‌شود نسبت به سایر روش‌ها بهتر و مؤثرتر است. MiSMON دامنه یک تا پنج سطح و 300000 فلاش را ارائه می‌کند. همچنین گواهی ایمنی از FDA دریافت کرده است.
نکات مثبت: افراد گزارش کردند که این دستگاه به‌خصوص برای موهای ضخیم و درشت مؤثر است.
نکات منفی: نکته منفی این دستگاه این است که فقط برای موهای تیره و پوست‌های روشن تا زیتونی مناسب است. همچنین نمی‌توانید از این لیزر موهای زائد در نواحی لب استفاده کنید.

لیزر موهای زائد

5. Gillette Venus Silk-Expert

جزئیات: Gilletteیک برند مشهوری است که از فناوری IPL استفاده می‌کند و در مقایسه با سایر دستگاه‌های لیزر خانگی ازنظر اندازه کوچک‌تر است. همچنین به‌منظور نتایج مؤثرتر از یک برس پاک‌سازی صورت برای لایه‌برداری پوست استفاده می‌شود.
نکات مثبت: اندازه این دستگاه لیزر برای مناطق کوچک مانند صورت، زیر بغل و بیکینی مناسب است.
نکات منفی: بزرگ‌ترین نقص این محصول قیمت بالای آن است. مشتریان همچنین ناراضی بودند که برای پوست تیره بی‌اثر است و دیدن نتایج مدت زیادی طول می‌کشد.

لیزر موهای زائد

6. Silk’n Flash&Go

جزئیات: Silk’n Flash&Go از 5،000 پالس انرژی برداشت مو استفاده می‌کند تا از رشد فولیکول‌های مو جلوگیری کند. این دستگاه لیزر در هر قسمت از بدن ازجمله نواحی حساس مانند صورت و بیکینی قابل‌استفاده است.
نکات مثبت: کاربران گزارش کردند که دستگاه لیزر به‌خوبی موهای زائد درشت و تیره صورت و پاها را از بین می‌برد.
نکات منفی: برخی از کاربران گزارش کردند که به‌محض متوقف کردن استفاده از این دستگاه لیزر، موها دوباره رشد می‌کنند.

لیزر موهای زائد

7. Braun Silk-Expert 5 IPL

جزئیات: اگر به دنبال نتیجه کمی سریع‌تر رفع موهای زائد توسط دستگاه‌های لیزر خانگی هستید، Braun Silk-Expert 5 IPL را در نظر بگیرید. این برند ادعا می‌کند طی 4 هفته به نتیجه خواهید رسید که کمتر از نصف زمان بیشتر مارک‌های دیگر است.
نکات مثبت: Braun Silk-Expert 5 IPL مجهز به ویژگی‌ای است که گفته می‌شود به‌طور طبیعی با تناژ پوست شما سازگار است، بنابراین عوارض جانبی کمتری خواهید داشت. همچنین مشاهده نتیجه آن نسبت به دیگر دستگاه‌های لیزر خانگی زمان کمی می‌برد.
نکات منفی: این دستگاه از قیمت بالاتری برخوردار است و مانند برخی از رقبای خود دارای صفحه‌نمایش LED نیست.

لیزر موهای زائد

8. دستگاه کاهش دائمی موهای زائد mē smooth

جزئیات: گفته‌شده این دستگاه لیزر توسط FDA تأییدشده و روی هر رنگ پوست و مویی مؤثر است.
نکات مثبت: کاربران می‌گویند این دستگاه لیزر کوچک، راحت است و هم به‌راحتی استفاده می‌شود. اکثر آن‌ها می‌گویند که با استفاده مداوم، شاهد کاهش موی زائد قابل‌توجهی بودند.
نکات منفی: برخی کاربران می‌گویند که مشاهده نتیجه نیاز به زمان زیادی دارد و برخی دیگر گفته‌اند که هیچ نتیجه‌ای مشاهده نکردند.

9. Remington iLight Elite

جزئیات: اگر به دنبال امتحان کردن دستگاه لیزری هستید که دارای تأییدیه FDA است، Remington iLight Elite ممکن است گزینه‌ی مناسبی است. این دستگاه لیزر دارای 100000 فلاش IPL است و به دو کارتریج برای درمان نواحی بزرگ و کوچک مجهز شده است.
نکات مثبت: شکل کاپ آن باعث می‌شود تا در زمان کمتری موی زائد نواحی موردنظر را درمان کنید و نتیجه‌ی بهتری داشته باشید.
نکات منفی: صفحه LED ندارد و تعداد زیادی فلاش را فراهم نمی‌کند.

لیزر موهای زائد

10. LumaRx Full Body IPL

جزئیات: LumaRx Full Body IPL یکی دیگر از دستگاه‌های لیزر موهای زائد است که نتایج حرفه‌ای را ارائه می‌دهد و توسط FDA تأییدشده است.
نکات مثبت: این دستگاه لیزر دارای یک فیلتر است که خطر سوختگی و درد را در طول درمان کاهش می‌دهد.
نکات منفی: ایرادی که در LumaRx وجود دارد این است که نمی‌توان بر روی پوست‌های تیره و موهای روشن استفاده کرد. برخی افراد از قیمت زیاد و تأثیر کم این دستگاه لیزر ناراضی بودند.

لیزر موهای زائد

چگونه بهترین دستگاه لیزر موهای زائد انتخاب کنیم؟

خرید بهترین دستگاه لیزر موهای زائد مستلزم تحقیق و بررسی است. مطمئن شوید دستگاهی که انتخاب می‌کنید موارد زیر را داشته باشد:
• راهنما برای رنگ مو و تناژ پوست. دستگاه باید باپوست و موی شما مطابقت داشته باشد.
• ظرفیت فلاش. این به ظرفیت IPL یا طول‌موج لیزر اشاره دارد.
• تفاوت میزان شدت سطوح
• سیم برق برای استفاده طولانی‌تر و یا برای صرفه‌جویی در مصرف باتری
• داشتن لوازم اضافی برای لیزر نواحی مانند زیر بغل، صورت، بیکینی و…
• هزینه و بودجه‌ی شما

نحوه استفاده از دستگاه لیزر خانگی

پس‌ازاینکه دستگاه‌های  خانگی را برای از بین بردن مو های زائد خود انتخاب کردید لازم است قبل از استفاده آماده‌سازی لازم را انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که دستگاه  به‌طور کامل شارژ شده است و تمام دستورالعمل‌های ایمنی آن را خوانده‌اید، همچنین قبل از لیزر، ناحیه موردنظر را تمیز و خشک نمایید.تعداد مراحل درمان موردنیاز به نوع دستگاه و میزان رشد موهای هر فرد بستگی دارد. درحالی‌که از لیزر مو های زائد به‌عنوان یک درمان دائمی تبلیغ می‌شود اما واقعیت این است که فولیکول‌های مو شما بهبودیافته و موهای جدیدی رشد می‌کنند. برای مشاهده نتیجه نیاز به چندین جلسه لیزر درمانی هست اما شما نباید بیش‌ازحد از دستگاه لیزر استفاده کنید زیرا ممکن است باعث سوزش پوست و هایپرپیگمنتاسیون شود.

هزینه‌های استفاده از لیزر

تحت پوشش بیمه نیست. هزینه کلی لیزر بسته به تعداد جلساتی که شما نیاز دارید متفاوت خواهد بود. در مورد هزینه‌های لیزر مو های زائد می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید. شاید هزینه لیزرهای خانگی کمتر باشد اما تأثیر و ایمنی آن هنوز اثبات نشده است.

چه زمان برای لیزر مو های زائد به پزشک مراجعه شود؟

تمامی موهای زائد باعث نگرانی نیستند. اما هیرسوتیسم شدید (رشد بیش‌ازحد موهای تیره و درشت در قسمت‌هایی از بدن که مو معمولاً در آنجا رشد نمی‌کند) یا هایپرتریکوز (رشد بیش‌ازحد مو بر اساس سن، جنس یا نژاد) می‌تواند نشانه‌ی بیماری باشد. هیرسوتیسم(پرمویی)، به‌ویژه هنگامی‌که با علائمی ازجمله دوره‌های عادت ماهیانه نامنظم یا آکنه همراه باشد، می‌تواند ناشی از هورمون‌های زیاد آندروژن باشد و در سنین بالاتر حتی می‌تواند نشانه‌ای از بدخیمی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.