اختلالات عملکرد جنسی زنان

اختلال عملکرد جنسی به هر مشکلی در هر مرحله از چرخه پاسخ جنسی فرد گفته می‌شود که مانع احساس رضایت در فرد و یا همسرش می‌شود. مراحل چرخه پاسخ جنسی عبارت است از : میل، برانگیختگی، ارگاسم و فرونشینی. محققان اظهار داشتند که اختلال عملکرد جنسی شایع است (43درصد زنان و31 مردان) اما افراد از صحبت درباره‌ی آن امتناع می‌کنند. خوشبختانه بیشتر موارد قابل‌درمان‌اند پس حتماً نگرانی‌های خود را با همسر و پزشکتان در میان بگذارید. اختلال جنسی قابل درمان می باشد و جای نگرانی نیست.

چه عواملی باعث اختلال عملکرد جنسی می‌شوند؟ اختلال عملکرد جنسی می‌تواند نتیجه یک مشکل جسمی یا روان‌شناختی باشد:

دلایل جسمانی: مشکلات و بیماری‌هایی همچون دیابت، بیماری قلبی، بیماری‌های عصبی، عدم تعادل هورمون،یائسگی ،بیماری‌های کلیوی ، نارسایی کبدی، الکلیسم یا سوءمصرف مواد، عوارض جانبی برخی داروهای افسردگی می‌تواند بر میل و عملکرد جنسی تأثیر بگذارد.
دلایل روان‌شناختی: شامل استرس، اضطراب، نگرانی از عملکرد جنسی ، مشکلات زناشویی، افسردگی ، احساس گناه یا سابقه‌ی آسیب جنسی است.

اختلال جنسی
اختلال جنسی

چه کسی تحت تأثیر اختلال عملکرد جنسی قرار می‌گیرد؟

هم زن و هم مرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ممکن است در هر سنی از بزرگ‌سالی خصوصاً با افزایش سن رخ دهد
چگونه اختلال عملکرد جنسی برزنان تأثیر می‌گذارد؟

شایع‌ترین مشکلات مربوط به اختلال عملکرد جنسی در زنان عبارت‌اند از:

عدم میل جنسی. دلایل مختلفی می‌توانند باعث این مشکل شوند ازجمله تغییرات هورمونی ، بیماری‌ها و درمانشان ، افسردگی ، بارداری ، استرس و خستگی. خستگی و بی‌حوصلگی همراه با دوره‌های قاعدگی و سبک زندگی فرد مثل شغل و مراقبت از کودکان می‌تواند باعث بی‌میلی در رابطه جنسی شود.
ناتوانی در برانگیختگی. خانم‌هایی که در برانگیختگی ناتوان‌اند اغلب لوبرکانت واژن به میزان کافی تولید نمی‌کنند. این ناتوانی می‌تواند به علت اضطراب یا تحریک ناکافی هم باشد.
عدم ارگاسم (آنورگاسمی). عدم ارگاسم می‌تواند به دلیل بی‌تجربگی، عدم آگاهی و عوامل روانی مثل احساس گناه، اضطراب، سابقه سوءاستفاده جنسی، تحریک ناکافی ، داروهای خاص و بیماری‌های مزمن باشد.

تشخیص اختلال عملکرد جنسی زنان

ابتدا پزشک با معاینه و بررسی علائم شروع می‌کند. سپس معاینه لگن برای ارزیابی سلامت اندام‌های تولیدمثلی و تست پاپ اسمیر برای ارزیابی تغییرات سلول‌های دهانه رحم (برای بررسی سرطان یا وضعیت پیش سرطانی) انجام می‌دهد. همچنین دیگر تست‌ها را درخواست می‌دهد تا علت این اختلال مشخص شود. صحبت درباره‌ی نگرش شما درباره رابطه جنسی ، استرس و اضطراب ، سابقه آسیب جنسی، مصرف الکل و یا مواد مخدر و… می‌تواند به پزشک شما برای یافتن علت اختلال کمک کند.

درمان اختلال عملکرد جنسی زنان

برای یک درمان ایده آل باید بین خانم، پزشک و تراپیست دیده همکاری باشد. بیشتر مشکلات جنسی با درمان مشکلات جسمی و روان‌شناختی حل می‌شود. سایر راهکارهای درمانی شامل موارد زیر است:
آموزش. آموزش در مورد آناتومی انسان ، عملکرد جنسی و تغییرات طبیعی ناشی از پیری و همچنین رفتارهای جنسی و پاسخ‌های مناسب آن به می‌تواند به خانم کمک کند تا بر اضطراب خود درباره انجام و عملکرد جنسی غلبه کند.
ارتقا تحریک شدن. ممکن است شامل استفاده از ابزار تحریک‌کننده (فیلم یا کتاب) و تغییر درآمیزش روتین باشد.
تکنیک‌هایی برای حواس‌پرتی. استفاده از خیال‌پردازی، تمرین آمیزش، موسیقی ، فیلم یا تلویزیون می‌تواند به آرامش و کاهش استرس کمک کند.
رفتارهای تحریک‌آمیز .( این رفتارها شامل آمیزش نیست) مثل نوازش که می‌تواند موجب گرمی روابط بین همسران شود.

آیا اختلال عملکرد جنسی خانم‌ها درمان می‌شود؟

موفقیت در درمان این اختلال به علت اصلی آن بستگی دارد. اختلال ناشی از مشکلات جسمی قابل‌درمان و برگشت‌پذیر به‌خوبی درمان می‌شوند. اختلال جنسی خفیف که بیشتر ناشی از عوامل روانی است اغلب با مشاوره، آموزش و بهبود روابط بین خانم و آقا درمان می‌شود.

اختلال جنسی
اختلال جنسی

چگونه هورمون‌ها بر اختلال عملکرد جنسی زنان تأثیر می‌گذارند؟

هورمون‌ها نقش مهمی در تنظیم عملکرد جنسی زنان دارند. کاهش استروژن در خانم‌های یائسه باعث کاهش لوبریکانت و کاهش حساسیت ناحیه تناسلی می‌شود. محققان نشان دادند که سطح پایین هورمون تستوسترون مردان باعث کاهش برانگیختگی جنسی، حساسیت ناحیه تناسلی و ارگاسم می‌شود. تحقیقات درباره مزایای هورمون‌ها و سایر داروها برای درمان مشکلات جنسی خانم‌ها مثل ویاگرا در حال بررسی است.
هیسترکتومی چه تأثیری در اختلال عملکرد جنسی زنان دارد؟
بسیاری از خانم‌ها بعد از عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم) تغییراتی در عملکرد جنسی همچون کاهش میل، لوبریکانت واژن و حساسیت ناحیه تناسلی تجربه می‌کنند. این مشکلات با تغییرات هورمونی ناشی از برداشت رحم رخ می‌دهد و همچنین ممکن است اعصاب و رگ‌های مهم در عملکرد جنسی در حین جراحی آسیب ببینند.

چگونه یائسگی بر اختلال عملکرد جنسی زن تأثیر می‌گذارد؟

کاهش استروژن در خانم‌های یائسه باعث اختلال عملکرد جنسی در آن‌ها می‌شود. تغییرات هورمونی خانم‌ها در این دوره می‌تواند باعث کاهش میل جنسی و برانگیختگی آن‌ها شود. درمان جایگزینی هورمون (HRT) یا لوبریکانت های واژن ممکن است در شرایطی که فرد با کاهش لوبریکانت و حساسیت دستگاه تناسلی مواجه است را بهبود بخشد. مصرف یک‌بار در روز داروهای خوراکی مثل (Osphena) ospemifene بافت واژن را ضخیم‌تر می‌کند. برخی خانم‌های یائسه هم به دلیل کاهش اضطراب ناشی از بارداری درآمیزش خود رضایت دارند.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

بسیاری از خانم‌ها مشکلات جنسی را گاهی تجربه می‌کنند اما وقتی شدید باشد می‌تواند باعث آزرده شدن خانم و شریکش شود و روی روابط آن‌ها تأثیر بگذارد. بنابراین اگر هر یک از این مشکلات را تجربه کردید ، برای ارزیابی و درمان به پزشک مراجعه کنید.

 

همچنین بخوانید:

تفاوت های جنسی در بیماری های عفونی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.