تفاوت های جنسی در بیماری های عفونی

زنان و مردان با هم متفاوت هستند و این تفاوت یک مسئله اساسی در رابطه با حساسیت و پاسخ آن ها به بیماری های مختلف از جمله بیماری های عفونی است. جدا از تفاوت های فرهنگی و رفتاری بین زنان و مردان که نقش مهمی در مواجهه با عوامل بیماری زا دارند، افزایش داده ها نشان می دهد که زنان و مردان نیز در پاسخ ایمنی بدن خود به عفونت ها تفاوت دارند.

عفونت ها، ویروس ها، باکتری ها و انگل ها، از جمله عوامل بیماری زایی هستند که برای سلامتی انسان مضر است. باعث ایجاد بیماری هایی نظیر مالاریا، سل، ایدز، هپاتیت و آنفلوانزا می شوند. اخیرا، اختلافات بیولوژیکی مسئول این اختلافات مبتنی بر جنسیت در بروز بیماری های عفونی تشخیص داده شده است. این اختلافات بیولوژیکی شامل مواردی برای ایمنی بدن متأثر از هورمون های جنسی و همچنین ژن های رمزگذاری شده با کروموزوم X بر پاسخ های ایمنی به عوامل بیماری زا می باشد.

تحقیقات بیشتری لازم است تا درک بهتری از تفاوت های ایمنی در برابر عفونت بین زنان و مردان به منظور توسعه مفاهیم درمانی فردی در بیماری های عفونی که میزبان خاص جنس زن یا مرد را در نظر می گیرند، ایجاد شود.

زنان و مردان با هم متفاوت هستند این تفاوت اساسی به حساسیت و پاسخ آن ها به بیماریهای عفونی مختلف هم تاثیر گذار است. دلایل این موضوع به چند عامل بستگی دارد، از جمله تفاوت در عوامل بیماری زای مشترک، عوامل ژنتیکی که پاسخ ایمنی را در برابر عوامل بیماری زا ، عوامل هورمونی که ممکن است حساسیت یا پیشرفت بیماری را تغییر دهند و پاسخگویی به درمان را تعدیل می کنند.

بیماری عفونی

اگرچه تحقیقات اپیدمیولوژیک با توجه به چندین بیماری عفونی مختلف تفاوت های معناداری را نشان داده است. داده های مربوط به مکانیسم های بیولوژیکی زمینه ای به طرز حیرت انگیزی کمیاب هستند. در شماره مکمل فعلی مجله بیماری های عفونی ، مقالات مروری به وضعیت فعلی دانش می پردازند و شکاف های موجود در دانش ما را در رابطه با تعدادی از عوامل بیماری زای مهم مربوط به سلامت انسان که تفاوت های مهم جنسی در آنها توضیح داده شده است ، شناسایی می کنیم.

واضح است که تفاوت های فرهنگی و رفتاری نقش مهمی در مواجه با بیماری های عفونی دارند. میزان آلودگی بیماری های مقاربتی نتیجه عوامل اجتماعی و اقتصادی ، آناتومیکی ، هورمونی و سیستم ایمنی است که به طور نامتناسب بر زنان تأثیر می گذارد. از این نظر ، زنان بیشتر مستعد ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی هستند.

علاوه بر این ، رابطه جنسی انتقال آسانتر بیماری از مردان به زنان را آسانتر از زنان به مردان می کند. در مقابل ، سل و بیماری های انگلی در مردان شیوع بیشتری دارند و احتمالاً این تفاوت ها پاتوژن و همچنین حساسیت به عفونت را منعکس می کند.

فارق از این اختلاف در میزان قرار گرفتن در معرض و انتقال بیماری، اختلافات بیولوژیکی در ایمنی در عفونت بین زنان و مردان وجود دارد ، که منجر به واکنشات مجزا از بیماری های عفونی می شود.

پاسخ ایمنی در زنان به منظور ایجاد تحول می تواند یک بارداری موفق را انجام دهد. فراتر از بارداری ، عواقب این اختلافات جنسی در ایمنی و تنظیم سیستم ایمنی بدن بیشترین تفاوت های مشاهده شده بین زنان و مردان در فراوانی و خود ایمنی ، از جمله بیماری های خود ایمنی متعدد (مانند بیماری هاشیموتو ، لوپوس اریتماتوز سیستمیک ، سندرم شوگرن) است.

 

بیماری های عفونی

با این حال ، تفاوت های جنسی برای بسیاری از بیماری های عفونی ، از جمله عفونت های ایجاد شده توسط ویروس ها ، باکتری ها و انگل ها نیز توضیح داده شده است. شامل پاتوژن هایی است که برای سلامتی انسان بسیار مهم است و باعث مالاریا ، سل ، اچ آی وی، هپاتیت و آنفلوانزا می شود.

کروموزوم X انسانی برای تعدادی از ژن های مهم در تنظیم ایمنی نقش مهمی در سنجش پاتوژن های ویروسی دارند، رمزگذاری می کند. نشان داده شده است كه هورمون های جنسی ، بسیاری از ژن های دخیل در رشد و بلوغ سلول های ایمنی ، تنظیم پاسخ های ایمنی و تعدیل مسیرهای سیگنال های ایمنی را تنظیم می كنند. این عوامل مختلف می توانند از چندین طریق بر پاسخ های ایمنی به پاتوژن ها تأثیر بگذارند و ما تازه شروع به درک مکانیسم های دقیق در آن می کنیم.

تفاوت های جنسی در عفونت های انگلی را مورد بررسی قرار داده اند و متوجه شده اند که مردان به شدت تحت تأثیر چندین انگل قرار می گیرند ، از جمله آبسه های کبدی آموبیک که در مردان بالغ بیش از 80٪ اتفاق می افتد ، اگرچه زنان و کودکان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

تفاوت های مبتنی بر جنسیت را در پاسخ به واکسن ها بررسی شده است و به این نتیجه رسیده اند که زنان پاسخ های آنتی بادی بالاتری را تجربه می کنند ، واکنش های جانبی بیشتری نسبت به واکسن های آنفولانزا تجربه می کنند و نسبت به مردان واکسن اثر بیشتری نشان می دهد.

سخن پایانی در مورد تفاوت های جنسی

عواملی که ممکن است تفاوت جنسی در بیماری های عفونی در انسان را به خود اختصاص دهد، متعدد هستند و عوامل زیر را شامل می شوند.
• اجتماعی
• رفتاری
• بیولوژیکی
بررسی های موجود نشان داده است عفونت ها تا حد زیادی به عوامل بیولوژیکی توجه دارند. شناسایی مسیرهای بیولوژیکی اساسی تفاوت های جنسی در بیماری های عفونی نه تنها درک بهتری از پاتوژنز و آسیب شناسی را ممکن می سازد بلکه توسعه مداخلات و روش های درمانی را که این تفاوت های جنسی را نیز در نظر می گیرد، امکان پذیر می سازد.

بینش های جدیدی در مورد تفاوت های مبتنی بر رابطه جنسی ایجاد شده است. بنابراین نقش مهمی در توسعه مفاهیم درمانی شخصی تر در بیماری های عفونی ایفا می کند که نه تنها تنوع و حساسیت پاتوژن را در نظر می گیرند ، بلکه فاکتورهای میزبان ، به ویژه در ارتباط با رابطه جنسی را نیز شامل می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.