آیا جای زخم‌های کاشت مو دائمی هستند یا می‌توان آن‌ها را از بین برد؟

ایجاد زخم درروند کاشت مو اجتناب‌ناپذیر است. تکنیک های کاشت مو هرکدام نوعی از جای زخم را ایجاد می‌کنند. مهارت و تجربه جراح در میزان ایجاد زخم‌ها مهم است.  تکنیک موردنظر شما توسط چندین عامل تعیین خواهد شد، ازجمله:
• نوع زخمی که انتظار دارید
• الگوی ریزش مو
• مقدار و کیفیت موهای شما
• وسعت ناحیه‌ای که موهای شما نازک شده است
• هزینه
شما و پزشکتان می‌توانید تعیین کنید که کدام روش برای شما مؤثرتر و بهتر است.

رفع جای زخم‌های کاشت مو

چندین روش برای کمتر دیده شدن و یا کاهش اندازه اسکار ایجادشده از طریق روش FUT وجود دارد اما این روش‌ها تضمین‌کننده نیستند و بعضی از زخم‌ها ممکن است تقریباً برای همیشه باقی بمانند. به یاد داشته باشید که با افزایش سن به‌طور طبیعی پوستتان ضعیف می‌شود. درنتیجه جای زخم بزرگ‌تر و قابل‌مشاهده‌تر به نظر می‌رسد.

گزینه دیگر، کاشت فولیکول‌های مو به روش FUE است. اثربخشی این راه‌حل، تا حدودی باضخامت زخم مشخص می‌شود. بافت اسکار ممکن است با داروها نازک شود و این امر در برخی موارد قابل‌رؤیت‌تر است. به‌طورکلی پزشک باید تشخیص دهد که کدام روش برای شما مناسب است.

زخم‌های کاشت مو

چگونه جای زخم‌های کاشت مو را بپوشانیم؟

استفاده از روش‌های زیبایی می‌تواند برای پوشاندن جای اسکار مفید باشد. برخی از انواع اسکارها مانند اسکارهای کلوئیدی را به‌سختی می‌توان پوشاند و حتی این نوع اسکار می‌تواند بزرگ‌تر از اسکارهای جراحی باشد. اسکارهای کلوئیدی ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها رشد کنند. برخی از افراد مستعد ابتلا به زخم‌های کلوئیدی هستند. اگر اسکار کلوئیدی داشتید، قبل از انجام هر نوع عمل کاشت مو، حتماً به پزشک اطلاع دهید. روش‌هایی نیز وجود دارد که می‌تواند به شما در پوشاندن جای زخم کمک کند:

میکروپیگمنتیشن پوست سر (SMP)

روشی دائمی است و به آن تتوی مو یا تتوی موی سر هم می‌گویند. در این روش رنگ‌دانه‌ها را مستقیماً به پوست سر تزریق می‌کنند تا ظاهری همچون موهای ضخیم ایجاد شود. برخی افراد به‌جای کاشت مو، از این روش استفاده می‌کنند. SMP می‌تواند اسکارهای به‌جای مانده از روش‌های FUE و FUT را بپوشاند که بسته به ناحیه موردنظر ممکن است نیاز به چندین جلسه تزریق باشد. رنگ جوهر با مطابق با رنگ موی شما انتخاب می‌شود. به خاطر داشته باشید که ممکن است موهای شما به‌تدریج خاکستری یا روشن‌تر شود، اما احتمالاً رنگ جوهر همراه با موهای شما تغییر نمی‌کند. در این روش ممکن است کمی احساس ناراحتی داشته باشید.

تریکوپیگمنتاسیون (TMP)

TMP یک فرم موقت SMP است. در این روش جوهر نیمه دائمی، به لایه بالایی درم پوست سر وارد می‌شود. مدت‌زمان ماندگاری TMP در کلینیک‌های مختلف از6 ماه تا 3 سال متفاوت است. در این روش ممکن است کمی احساس ناراحتی داشته باشید.

 

لیزر درمانی

لیزر درمانی ممکن است به کاهش ظاهر زخم‌ها کمک کند و گاهی همراه با SMP یا TMP استفاده می‌شود. لیزر پوست آسیب‌دیده روی سطح اسکار را از بین می‌برد. همچنین باعث تحریک تولید کلاژن در لایه درم پوست می‌شود و جوان‌سازی و انعطاف‌پذیری پوست را افزایش داده و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. این روش به‌طور اختصاصی برای رفع اسکار کاشت مو طراحی نشده است و ممکن است نتایج در افراد مختلف متفاوت باشد.

حرف آخر

برای بسیاری از افراد، کاشت مو می‌تواند راهی مطمئن و مؤثر برای بازگرداندن موها بر روی سرشان باشد. کاشت مو می‌تواند راه‌حل خوبی برای بهبود اعتمادبه‌نفس افراد باشد. بااین‌حال، زخم یک نتیجه اجتناب‌ناپذیر در روش‌های FUE و FUT است. روش FUE ممکن است زخم کمتری را به‌جای بگذارد و می‌تواند برای افراد مناسب‌تر باشد. انتخاب جراح متخصص و باتجربه قبل از انجام هر نوع روش بسیار مهم است. ممکن است روش‌هایی برای رفع اسکار وجود داشته باشد که در بالا ذکر شد. گزینه‌هایی هم برای پوشاندن اسکار وجود دارد که می‌تواند تتوی دائمی و یا موقت باشد. اگر جای زخم باعث می‌شود شما نتوانید از این تکنیک‌ها استفاده کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا گزینه‌های دیگری استفاده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.