به فکر لیزر موهای زائد خود هستید؟

لیزر موهای زائد صورت و بدن می‌تواند بر احساس، تعاملات اجتماعی ، آنچه می‌پوشیم و آنچه انجام می‌دهیم تأثیر بگذارد. ازجمله از روش‌های از بین بردن موهای زائد شامل :چیدن ، تراشیدن ، سفید کردن ، استفاده از کرم، اپیلاسیون، روش‌های طولانی‌مدت مثل الکترولیز(از یک جریان الکتریکی برای از بین بردن فولیکول‌های موهای فرد استفاده می‌شود) و لیزر درمانی است.

 

لیزر درمانی چیست؟ عوارض لیزر موهای زائد

لیزرها طول‌موجی با یکرنگ خاص را منتشر می‌کنند. سپس انرژی حاصل از نور به‌صورت گرمابه ملانین پوست و مو منتقل‌شده و به بافت آسیب می‌زند.
اما برای از بین بردن دائمی موها و به حداقل رساندن صدمه به بافت‌های اطراف ، لیزر باید سلول‌های خاصی را مورد هدف قرار دهد این سلول‌ها،سلول‌های بنیادی فولیکول مو هستند که در قسمتی از مو معروف به پالب مو قرار دارند. ازآنجاکه سطح پوست نیز حاوی ملانین است ، برای جلوگیری از آسیب دیدن، افراد قبل از درمان باید موهای خود را بتراشند.

 

آیا لیزر موهای زائد را به‌طور دائمی از بین می‌برد؟

درمان با لیزر هم می‌تواند تراکم مو را به‌طور دائم کاهش دهد و هم موهای زائد را برای همیشه از بین ببرد. کاهش دائمی تراکم مو به این معنی است که برخی از موها بعد از یک دوره درمانی مجدداً دوباره رشد می‌کنند و بیماران به درمان با لیزر مکرر نیاز دارند. از بین بردن دائمی مو به این معنی است که هیچ‌یک از موهای موجود در ناحیه تحت درمان پس از یک دوره درمانی مجدداً دوباره رشد نخواهند کرد و نیازی به لیزر درمانی مداوم نیست.

اینکه موها به‌طور دائمی حذف شوند و یا فقط تراکم آن‌ها کاهش یابد، تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد:
• رنگ و ضخامت موها
• رنگ پوست بیمار
• نوع و کیفیت لیزر مورداستفاده
• صلاحیت و مهارت اپراتور
در حال حاضر لیزرهای موجود اثری بر موهای خاکستری که هیچ ملانینی ندارند، ندارد.

"<yoastmark

به چند جلسه درمان نیاز دارم؟

تعداد جلسات درمان‌های لیزر های موهای زائد موردنیاز شما به نوع پوست شما بستگی دارد. پوست شمارا بر اساس رنگ، حساسیت به نور خورشید و احتمال برنزه شدن آن طبقه‌بندی می‌کنند.پوست‌های سفید به‌راحتی می‌سوزند و به‌ندرت برنزه می‌شوند (انواع فیتزپاتریک 1 و 2) افراد دارای موهای تیره معمولاً با 4-6 بار درمان هر 4-6 هفته می‌توانند به‌طور دائمی موهای زائد خود را از بین ببرند.

افراد دارای موهای بلوند به‌طورکلی فقط به کاهش دائمی موها دست می‌یابند و ممکن است پس از یک دوره اولیه درمان ، 6-12 درمان جدا در ماه نیاز داشته باشند.پوست قهوه‌ای روشن ، گاهی با سوختگی همراه است و به آهستگی برنزه (نوع 3) می‌شود.

افراد دارای موهای تیره معمولاً با 10-6 بار درمان هر 4-6 هفته می‌توانند به‌طور دائمی موهای زائد خود را از بین ببرند. افراد دارای موهای بلوند به‌طورکلی فقط به کاهش دائمی موها دست می‌یابند و ممکن است پس از یک دوره اولیه درمان ، 6-3بار تکرار درمان جدا در ماه نیاز داشته باشند

پوست قهوه‌ای متوسط تا تیره ، به‌ندرت دچار سوختگی همراه است و به‌خوبی برنزه می‌شود (نوع 4 و 5) . افراد دارای موهای تیره معمولاً با 10-6 بار درمان هر 4-6 هفته می‌توانند به‌طور دائمی موهای زائد خود را از بین ببرند. معمولاً 3-6 بار تکرار درمان به‌طور ماهانه موردنیاز است افراد دارای موهای بلوند بعید است پاسخ دهند.

فواصل درمانی باید به‌اندازه کافی طولانی باشند تا موها تا ناحیه بالب رشد کرده باشند. توجه: بهترین حالت درمان لیزر انجام آن توسط یک متخصص است.

چه عوارض جانبی خواهد داشت؟

برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی به شما توصیه می‌شود در طول درمان از عینک استفاده کنید.
شما در طول درمان ، به‌خصوص در دفعات اول ، درد کمی را تجربه خواهید کرد. علت آن عمدتاً ناشی از عدم بین بردن تمام موهای ناحیه است. موهای تراشیده شده انرژی لیزر را جذب می‌کنند و سطح پوست گرم می‌شود و درنهایت از بین می‌روند. با تکرار دوره‌های درمانی منظم درد کمتر خواهد شد.

بعد از درمان با لیزر ، پوست شما 15 تا 30 دقیقه احساس گرما خواهد کرد و تا 24 ساعت ممکن است قرمزی و تورم وجود داشته باشد.
عوارض جانبی جدی‌تر شامل تاول‌ها ، تغییر رنگ‌دانه‌های پوست (خیلی کم یا زیاد) یا زخم‌های دائمی است. این عوارض به‌طورکلی در افرادی که آفتاب می‌گیرند و تنظیمات لیزر مناسب نیست، رخ می‌دهد. همچنین ممکن است این عوارض در بیمارانی که از داروهای خاصی استفاده می‌کنند که پوست را حساس به نور خورشید می‌کند ، تأثیر بگذارد.

آیا نوع لیزر مهم است؟

نوع لیزر بر عملکرد و عوارض جانبی آن اثر دارد. لیزرهای مناسب برای حذف مو شامل: تکراری…. دیود …
دستگاه‌های IPL ، دستگاه لیزر نیستند.آن‌ها به‌طور هم‌زمان چندین طول‌موج را ساطع می‌کنند و مانند لیزرها کار می‌کنند و اگرچه تأثیرشان کمتر است به‌احتمال کمی موها را به‌طور دائم از بین می‌برد. برای به حداقل رساندن خطر آسیب به سلول‌های تولیدکننده ملانین(ملانوسیت ها) در سطح پوست، انتخاب نوع لیزر و مطابقت آن با نوع پوست شما بسیار مهم است.

افراد دارای پوست روشن و موی تیره می‌توانند از دستگاه IPL ، لیزر الکساندریت یا لیزر دیود استفاده کنند. افرادی که پوست و موی تیره دارند می‌توانند از لیزر ان دیاگ یا دیود استفاده کنند و افرادی که موهای بلوند یا قرمز دارند می‌توانند از لیزر دیود استفاده کنند.

برای کنترل انتشار گرما و آسیب‌های ناخواسته، از پالس‌های کوتاه استفاده می‌شود. انرژی لیزر باید تنظیم‌شده باشد: باید به‌اندازه کافی زیاد باشد تا به سلول‌های پالب آسیب برساند اما آن‌قدر زیاد نباشد که باعث سوزش یا سوختگی شود.

"<yoastmark

آیا می‌توانم دستگاه لیزر خانگی بخرم و خودم این کار را انجام دهم؟

دستگاه‌های لیزر موهای زائد خانگی و IPL در استرالیا موجود است و قیمت آن بین 200 تا 1000 دلار است و خیلی خوب کار نمی‌کنند و شما باید به‌طور مکرر از آن‌ها استفاده کنید.

این دستگاه‌ها فقط برای افراد دارای پوست روشن (انواع فیتزپاتریک 1 و 2) و موهای تیره تنظیم‌شده است. به‌منظور ایمنی، تنظیمات انرژی درپوش دارد و عوارض (سوختگی، تاول،درد، تغییر رنگ‌دانه‌های پوستی و…) ممکن است توسط فرد بی‌تجربه ایجاد شود. لیزرهای مربوط به پزشکی باید توسط دولت بررسی و ثبت شوند و طبق قوانین و مقررات دولتی، الزامات ایمنی و مجوزها، این درمان را انجام دهند.

چه زمان برای لیزر موهای زائد به پزشک مراجعه شود؟

تمام موهای زائد باعث نگرانی نیست. اما هیرسوتیسم شدید (رشد بیش‌ازحد موهای تیره و درشت در قسمت‌هایی از بدن که مو معمولاً در آنجا رشد نمی‌کند) یا هایپرتریکوز (رشد بیش‌ازحد مو بر اساس سن ، جنس یا نژاد) می‌تواند نشانه‌ی بیماری باشد. هیرسوتیسم(پرمویی) ، به‌ویژه هنگامی‌که با علائمی ازجمله دوره‌های عادت ماهیانه نامنظم یا آکنه همراه باشد، می‌تواند ناشی از هورمون‌های زیاد آندروژن باشد و در سنین بالاتر حتی می‌تواند نشانه‌ای از بدخیمی باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.