زگیل های تناسلی و هر آنچه باید بدانیم

زگیل های تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شوند. زگیل تناسلی هم زنان و هم مردان را تحت تأثیر قرار می دهند اما عوارض آن ها در زنان نسبت به مردان بیشتر است. زگیل های تناسلی قابل درمان هستند، اما می توانند بعد از مدتی برگردند مگر اینکه عفونت زمینه ای که باعث ایجاد زگیل ناحیه تناسلی شده است، نیز درمان شود. برای درمان بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا ویروس را در بدن خود از بین ببرید و از ابتلای دوباره به زگیل تناسلی جلوگیری کنید.

زگیل های تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی همانطور که از اسم آن پیداست معمولا در دستگاه تناسلی ظاهر می شوند. زگیل های ناحیه تناسلی می توانند باعث درد، ناراحتی و خارش شوند.
زگیل های تناسلی یک عفونت مقاربتی هستند که ناشی از برخی گونه های کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی است. این ویروس با انواع پرخطر که می تواند منجر به دیسپلازی دهانه رحم و سرطان شود، متفاوت است.

مردان و زنانی که از نظر جنسی فعال هستند در برابر عوارض زگیل تناسلی آسیب پذیر هستند و می توانند این ویروس را به شریک جنسی خود نیز منتقل کنند. این نوع از عفونت به ویژه برای خانم ها خطرناک تر است زیرا برخی از انواع این ویروس ها می توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند. درمان این عفونت بسیار مهم است و باید منشاء آن را نیز درمان کرد تا ویروس به کلی در بدن از بین برود تا دوباره شاهد زگیل تناسلی نباشیم. همچنین باید روش های پیشگیری را مد نظر داشته باشیم تا از انتقال این ویروس به شریک جنسی خود جلوگیری کنیم.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی، رابطه از طریق واژن و مقعد منتقل می شوند. ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از انتقال عفونت زمان ببرد تا علائم آن پدیدار شود.

زگیل های تناسلی همیشه به وسیله چشم انسان قابل مشاهده نیستند. ممکن است بسیار کوچک باشند و یا به رنگ پوست بوده و یا کمی تیره باشند. قسمت بالای آن ممکن است شبیه به گل کلم باشد و ممکن است هنگام لمس آن احساس صافی یا اندکی برآمدگی کنید. زگیل های ناحیه تناسلی ممکن است به صورت خوشه ای از زگیل ها و یا فقط یک زگیل ایجاد شوند.

زگیل تناسلی در مردان ممکن است در مناطق زیر ظاهر شود:
• آلت تناسلی مرد
• بیضه ها
• کشاله ران
• ران ها
• داخل مقعد
• اطراف مقعد

برای زنان، این زگیل ها ممکن است در مناطق زیر ظاهر شود:
• داخل مهبل یا مقعد
• خارج از مهبل یا مقعد
• روی دهانه رحم

زگیل های تناسلی همچنین ممکن است بر روی لب، دهان، زبان یا گلو شخصی که تماس جنسی دهانی با شخصی که زگیل تناسلی داشته باشد ظاهر شود.
حتی اگر شما نتوانید زگیل تناسلی را ببینید دلیل بر عدم وجود آن ها نمی باشد، زگیل های ناحیه تناسلی ممکن است علائمی مانند موارد زیر داشته باشند:
• ترشحات واژن
• خارش
• خون ریزی
• سوزش
اگر زگیل های ناحیه تناسلی گسترش یافته یا بزرگ شوند، می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک باشد.

زگیل تناسلی
زگیل تناسلی

چه عواملی باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود؟

در بیشتر موارد زگیل تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. 30 تا 40 نوع از این ویروس وجود دارد که همه آن ها به طور خاص بر روی دستگاه تناسلی انسان تأثیر می گذارد، اما فقط تعداد کمی از این گونه ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوندو بسیاری از آن ها ممکن است علائمی نداشته باشند.

ویروس پاپیلومای انسانی از طریق تماس پوستی از پوست بیمار به فرد منتقل می شود، به همین دلیل تماس با افراد آلوده به خصوص شریک جنسی، باعث انتقال ویروس و ابتلا به زگیل ناحیه تناسلی در فرد می شود.

در حقیقت، ویروس پاپیلومای انسانی آنقدر شایع است که مرکز کنترل پیشگیری از بیماری ها (CDC) می گوید که اکثر افرادی که مقاربت داشته اند در مقطعی از زمان در طول زندگی خود آن را دریافت می کنند.

با این حال، این ویروس همیشه به عوارضی مانند زگیل تناسلی منجر نمی شود. در حقیقت، در بیشتر موارد، ویروس به خودی خود از بین می رود بدون اینکه باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود و یا منجر به ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی شود.

زگیل های تناسلی معمولاً در اثر ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شوند که با ویروس هایی که باعث ایجاد زگیل در دستان یا سایر قسمت های بدن می شوند متفاوت هستند. زگیل نمی تواند از دست کسی به دستگاه تناسلی سرایت کند و بالعکس. از این رو معمولا این ویروس از طریق ناحیه تناسلی فرد آلوده به ناحیه تناسلی شریک جنسی آن فرد منتقل می شود. البته ممکن است زگیل تناسلی از ناحیه تناسلی فرد آلوده به لب، دهان، زبان یا گلوی شریک جنسی منتقل شود.

 

عوامل خطر زگیل

هر فرد فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به زگیل ناحیه تناسلی است. با این حال، احتمال ابتلا به زگیل تناسلی برای افرادی که شرایط زیر را داشته اند، بسیار بیشتر از افراد عادی است:
• کسانی که زیر 30 سال سن دارند
• کسانی که دخانیات مصرف می کنند
• کسانی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند
• کسانی که سابقه رابطه جنسی با کودکان را داشته اند
• کسانی که مادر آن ها در زمان زایمان حامل این ویروس بوده است

عوارض احتمالی دیگر زگیل تناسلی چیست؟

عفونت ویروس پاپیلومای انسانی عامل اصلی سرطان در دهانه رحم است. همچنین می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی سلول های دهانه رحم شود که به آن دیسپلازی گفته می شود.
انواع دیگر ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است باعث سرطان ولوو شود. این نوع سرطان معمولا در اندام های تناسلی خارجی زنان بروز پیدا می کند. این ویروس همچنین می تواند باعث سرطان آلت تناسلی در انسان شود.

چگونه زگیل تناسلی تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص این بیماری، معمولا پزشک در مورد سلامتی و تاریخ رابطه جنسی شما سوالاتی را مطرح می کند. این سوالات شامل علائمی است که شما تجربه کرده اید و اینکه آیا رابطه جنسی دارید، از جمله رابطه جنسی دهانی، رابطه جنسی بدون کاندوم و غیره. درباره شریک جنسی شما نیز سوالاتی را مطرح می کند که آیا او نیز زگیل ناحیه تناسلی را داشته است و یا خیر.
همچنین پزشک شما را معاینه فیزیکی می کند و در هر قسمتی از بدن که گمان می کنید زگیل وجود داشته باشد، معاینات خود را انجام می دهد تا از ابتلای شما به زگیل تناسلی اطلاع پیدا کند و در صورت تایید وجود زگیل تناسلی، راه درمانی را برای شما پیشنهاد دهد.

زگیل های تناسلی
زگیل تناسلی

فقط برای زنان

از آنجا که زگیل تناسلی ممکن است در اعماق بدن یک زن اتفاق بیفتد، ممکن است پزشک شما نیاز به معاینه لگنی داشته باشد. ممکن است پزشک یک محلول اسیدی ملایم را به کار ببرد، که به بهتر دیده شدن زگیل کمک می کند.
پزشک شما ممکن است یک آزمایش پاپ (که به آن پاپ اسمیر نیز گفته می شود در ایران به آزمایش اسمیر معروف است) انجام دهد، که شامل گرفتن سواب ناحیه تناسلی برای گرفتن سلول از دهانه رحم شماست. سپس این سلول ها می توانند از نظر وجود ویروس پاپیلومای انسانی آزمایش شوند.

برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی ممکن است در یک آزمایش پاپ نتایج غیرطبیعی ایجاد کنند، که ممکن است نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی باشد. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را تشخیص دهد، ممکن است شما نیاز به غربالگری های مکرر برای نظارت بر هرگونه تغییر یا یک روش تخصصی به نام کولپوسکوپی داشته باشید.

اگر زن هستید و نگران هستید که ممکن است به نوعی از ویروس پاپیلومای انسانی که منجر به سرطان دهانه رحم شناخته شده است مبتلا شده باشید، پزشک شما می تواند آزمایش DNA را انجام دهد. این آزمایش تعیین می کند که نوع ویروس پاپیلومای انسانی در سیستم شما چیست و آیا این ویروس منجر به سرطان دهانه رحم خواهد شد و یا این احتمال ممکن نخواهد بود و نگرانی شما بی مورد است. آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی برای آقایان هنوز در دسترس نیست.

 

چگونه درمان می شود؟

در حالی که زگیل های دستگاه تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می روند، خود ویروس پاپیلومای انسانی می تواند در سلول های پوست شما بماند. این بدان معناست که در طول زندگی ممکن است چندین شیوع داشته باشید و دوباره به زگیل تناسلی مبتلا شوید و یا اینکه آن را به شریک جنسی خود منتقل کنید. بنابراین مدیریت علائم زگیل تناسلی بسیار مهم است زیرا می خواهید از انتقال ویروس به دیگران و به خصوص شریک جنسی خود، جلوگیری کنید.

در صورت ابتلا به زگیل ناحیه تناسلی ممکن است بخواهید برای رفع علائم دردناک یا به حداقل رساندن ظاهر آن ها، زگیل تناسلی خود را درمان کنید. با این حال ، شما نمی توانید زگیل های دستگاه تناسلی خود را بدون داروهایی که پزشک برای شما تجویز می کند برای همیشه درمان کنید.
پزشک ممکن است داروهای زگیل موضعی را تجویز کند که شامل موارد زیر باشد:
• کرم آلدرا
• پودوفیلین
• پودوفیلوکس
• تری کلرواستیک استیک

اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نروند، ممکن است شما نیاز به جراحی جزئی برای از بین بردن آنها داشته باشید. پزشک شما همچنین می تواند از طریق این روش ها زگیل را برطرف کند:
• سوزاندن زگیل ها با جریان الکتریکی
• جراحی کرایو
• درمان با لیزر
• برش یا قطع زگیل
• تزریق داروی اینترفرون
داروهای خانگی زگیل تناسلی

از درمان هایی که برای زگیل دست استفاده می شود را روی زگیل تناسلی استفاده نکنید. زگیل های دست و دستگاه تناسلی در اثر ویروس های مختلفی ایجاد می شوند و درمان هایی که برای رفع زگیل تناسلی دست مناسب است برای درمان زگیل ناحیه تناسلی مناسب نمی باشد. درمان هایی که برای سایر نواحی بدن طراحی شده اند، معمولاً بسیار قوی تر از درمان های استفاده شده در دستگاه تناسلی هستند.

 

نحوه جلوگیری از زگیل تناسلی

واکسن های جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی به نام گارداسیل و گارداسیل 9 می توانند زنان و مردان را از شایع ترین ویروس های پاپیلومای انسانی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند، محافظت کند و همچنین می تواند در برابر ویروس های پاپیلومای انسانی که با سرطان دهانه رحم در ارتباط هستند، محافظت کند.

واکسنی به نام سروآرکس نیز موجود است. این واکسن زنان را در برابر سرطان دهانه رحم محافظت می کند، اما در برابر زگیل تناسلی کاربردی ندارد.
افراد تا 45 سالگی می توانند واکسن ویروس های پاپیلومای انسانی را دریافت کنند. قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شود، هر دو نوع واکسن باید تجویز شوند، زیرا آن ها قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس های پاپیلومای انسانی مؤثرتر هستند. معمولا این واکسن ها بعد از ابتلای فرد به ویروس کارآیی چندانی ندارند و فقط برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی مناسب هستند.

هر بار که رابطه جنسی دارید استفاده از کاندوم می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را نیز کاهش دهد. نکته مهم استفاده از کاندوم برای جلوگیری از انتقال ویروس است. البته باید توجه کنید که سایر نواحی بدن به دستگاه تناسلی فرد آلوده تماس نداشته باشند. از این رو باید علاوه بر استفاده از کاندوم جانب احتیاط را نیز داشته باشید.

نکته پایانی

زگیل تناسلی عارضه عفونت ویروس پاپیلومای انسانی است که شایع و قابل درمان است. زگیل های ناحیه تناسلی می توانند به مرور زمان از بین بروند، اما درمان برای جلوگیری از بازگشت آن ها و عوارض احتمالی ضروری است.
اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان می توانند تشخیص دهند که شما زگیل دارید و یا خیر و بهترین گزینه های درمانی برای شما کدام است.

علاوه بر این ، مهم است که با شریک جنسی خود صحبت کنید. این موضوع ممکن است دشوار به نظر برسد، اما صحبت کردن در مورد شرایط شما می تواند به شما در محافظت از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی و زگیل تناسلی کمک کند. باید بتوانید با گفتگو و گرفتن کمک از پزشک راهی پیدا کنید تا بدون این که شریک جنسی خود را به بیماری زگیل تناسلی مبتلا کنید بتوانید رابطه جنسی بی خطری داشته باشید تا به مرور زمان بیماری خود را درمان کنید و از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.