جوان سازی پوست بدون بوتاکس!

ممکن است شما هم مانند خیلی از افراد از چین و چروک های صورت خود ناراضی باشید ولی آمادگی لازم برای تزریق و جراحی را نداشته باشید. البته بوتاکس و تزریق بوتولینوم توکسین هزینه بالایی دارد.

با این حال روش های غیر تهاجمی و آسانی وجود دارند که علاوه بر کم قیمت بودن، انجام دادن آن ها آسان است و به شما کمک می کنند تا خطوط ریز و چین و چروک های خود را به حداقل برسانید.

1. از ضد آفتاب با خاصیت ضد پیری (Anti aging) استفاده کنید.

شما باید هر روز (حتی روز های ابری!) ضد آفتاب بزنید تا از سلامت پوست خود اطمینان حاصل کنید. پس بهتر است ضد آفتاب با خاصیت ضد پیری انتخاب کنید. رابرت آنولیک ، متخصص پوست از مرکز تخصصی جراحی پوست و لیزر نیویورک و استادیار بالینی در دانشکده پزشکی NYU می گوید: نور خورشید عامل اصلی پیری پوست است.

پیشگیری بهترین استراتژی برای جلوگیری از پیری پوست است و به این خاطر باید کرمی با SPF مناسب انتخاب کنیم. در یک مطالعه مشخص شد که با استفاده روزانه ضد آفتاب SPF 30 طیف گسترده به مدت یک سال و مقایسه عکس های قبل و بعد رنگ پوست شرکت کنندگان، بافت، شفافیت و گردش خون پوست تا 52 درصد بهبود یافته است.

2. رتینوئیدها برای فرم گرفتن پوست حکم ابرقهرمانان را دارند!

اگر قصد انتخاب چند محصول را دارید، کرمی را انتخاب کنید که حاوی رتینوئید باشد. لورن پلوچ ، متخصص پوست از شهر آیکن کارولینای جنوبی می گوید: “مصرف روزانه ضد آفتاب و کرم شب حاوی رتینوئید شما را از تزریق و بوتاکس بی نیاز خواهند کرد.”

حالا که از اهمیت ضد آفتاب آگاه شدید، اجازه دهید تا درباره ی رتینوئیدها صحبت کنیم. رتینوئیدها مشتقات ویتامین A هستند که می توانند میزان کلاژن (پروتئینی که ساختار پوست را تشکیل می دهد) را افزایش بدهند. این پروتئین می تواند خطوط ریز و چروک ها را کم کند. دکتر پلوچ می گوید: “این ترکیبات سلول هایی که کلاژن تولید می کنند (فیبروبلاست) را افزایش می دهند ، در نتیجه پوست محکم و سفت می شود.”

تحقیقات در یک بررسی در اکتبر سال 2014 در زمینه نور درمانی ، نشان می دهد که با شروع مصرف رتینوئید موضعی باید چند هفته برای شروع نتایج صبر کنید.

همچنین این احتمال هم وجود دارد که رتینوئیدها پوست شما را تحریک کنند. دکتر آنولیک پیشنهاد می کند که اگر به رتینوئید حساسیت دارید بعد از کرم زدن و به پوست خود مرطوب کننده بزنید.

اگر باردار هستید باید در مصرف رتینوئید ها تجدید نظر کنید – برخی تحقیقات حاکی از تولد نوزاد با اختلالات مادرزادی در صورت مصرف رتینوئید است، هرچند برای اثبات بیشتر این موضوع مطالعات بیشتری لازم است.

 

بوتاکس
بوتاکس

3. از متخصص پوست خود برای لیزر نوبت بگیرید!

ممکن است از تاثیر کرم های موضعی راضی نباشید، اما آمادگی لازم برای تزریق و بوتاکس را هم نداشته باشید. از متخصص پوست خود بخواهید که مناسب ترین روش لیزر را به شما معرفی کند. آنولیک می گوید: “لیزر از طریق کاهش لکه های قهوه ای و رگ های خونی ، بازسازی کلاژن و افزایش تولید کلاژن اثر می گذارد.”

او می گوید ، در حالی که لیزر در گذشته به پیشرفتگی امروز نبود و به پوست آسیب می زد، اما امروزه انواع پیشرفته تر و ملایم تری وجود دارند که در عین اینکه آسیب کمتری به پوست وارد می کنند، تاثیر فوق العاده ای دارند. لیزرهای مورد علاقه او برای کاهش چروک های صورت PicoSure و Clear + Brilliant می باشند. وی گفت: “بیمار می تواند با توجه به خواسته و نیاز خود یکی از این روش ها را انتخاب کند. هر کدام از روش ها مزایا و معایبی دارند و من اغلب با توجه به نیاز بیمار استراتژی های متفاوتی را انتخاب می کنم. ”

البته درمان با لیزر می تواند خیلی گران باشد. ولی لیزر مزایایی مثل تغییر رنگ لکه های قهوه ای را دارد و ما چنین نتیجه ای را از روش های تزریقی انتظار نداریم. در مورد نیاز خود با پزشک صحبت کنید. ممکن است کاندیدای مناسبی برای لیزر باشید و بدون نیاز به تزریق، چروک های شما برطرف شود.

4. از متخصص پوست خود در مورد میکرونیدلینگ سؤال کنید.

یکی از روش های موثر در مراقبت از پوست ، میکرونیدلینگ است. پلوچ می گوید: “میکرونیدلینگ روشی غیر تهاجمی است که می تواند چین و چروک و اسکار ها را درمان کند.” براساس مطالعه ای در آگوست سال 2019 در زمینه جراحی پوست، میکرونیدلینگ برای افرادی که پوست تیره دارند هم مناسب است زیرا نسبت به لیزر و نور نوردرمانی کمتر باعث هایپرپیگمنتیشن (تیرگی یا لکه های پوستی) می شود.

این دستگاه که غلتک مانند است، سوزن های ریزی در قسمت بیرونی خود دارد. غلتک روی پوست می چرخد و سوزن ها به بیرونی ترین لایه پوست نفوذ می کنند و به مرور لک های پوست محو می شوند، پوست تقویت می شود و تولید کلاژن بیشتر می شود.

افرادی که روش میکرونیدلینگ را انتخاب می کنند می گویند دردناک نیست. شما می توانید درمارولر را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و در خانه از آن استفاده کنید. درمارولر های خانگی اقتصادی تر هستند و لزومی برای مراجعه به مطب متخصص پوست نیست. این روش حدود 100 تا 700 دلار هزینه دارد.

 

5. از مکمل های غذایی استفاده کنید .

مکمل های پوستی از روش های مراقبت از پوست هستند. به عنوان مثال ، در یک مطالعه کنترل شده با دارونما که در شماره ژوئیه 2019 ژورنال پوست و مو منتشر شد ، شرکت کننده هایی که صبحانه و شبانه مولتی ویتامین مصرف می کردند ، بعد از سه ماه کاهش چشمگیر چین و چروک را در مقایسه با گروه شاهد مشاهده کردند. این مکمل ها انواع مختلفی دارند و اغلب حاوی ویتامین های A ، C ، D3 و E و همچنین انواع مواد معدنی ، اسیدهای چرب ضروری و اسیدهای آمینه هستند.

در مطالعه دیگری که در دسامبر 2013 در ژورنال فارماکولوژی و فیزیولوژی پوست منتشر شد ، افرادی که پپتیدهای کلاژن مصرف می کردند ، بعد از چهار هفته ، کاهش چین و چروک اطراف چشم را شاهد بودند. پس از هشت هفته ، پوست آنها مقدار بیشتری کلاژن و الاستین تولید می کرد.
تحقیقات انسانی در مورد مکمل کلاژن کافی نیست ، بنابراین به مطالعات بیشتری نیاز است.

 

مکمل های غذایی
مکمل های غذایی

6. رژیم غذایی سالم و سبک زندگی، دو تا از کلیدی ترین دلایل داشتن پوست جوان

وقتی از روتین مراقبت پوستی صحبت می کنیم ، هیچ جایگزینی برای رژیم غذایی و سبک زندگی خوب وجود ندارد. اگر می خواهید پوست جوانی داشته باشید بهتر است هر چه زود تر سبک زندگی خود را اصلاح کنید. استعمال دخانیات ، عدم تحرک و رژیم غذایی پر قند با افزایش مارکر هایی به نام ترکیبات گلیکاسیون (AGEs) همراه بوده اند. براساس یک مطالعه منتشر شده در مارس 2018 در مجله تحقیقات بین المللی پزشکی بالا بودن سطح AGEs به معنای تجزیه کلاژن و پیری پوست است. وی خاطرنشان کرد: بر اساس یک بررسی منتشر شده در نوامبر 2015 باید به طور منظم ورزش کنید ، رژیم غذایی متعادل داشته باشید و سیگار را ترک کنید.

یک مطالعه دیگر ، که در ماه مه سال 2019 در مجله آکادمی پوست آمریکا منتشر شد نشان داد که خوردن میوه ، سبزیجات (حاوی آنتی اکسیدان های مهم موسوم به کارتنوئیدها) ، سویا و حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی به بهبود چروک ها کمک می کند. فعالیت فیزیکی به کاهش خطر ابتلا به چاقی ، دیابت و همچنین کاهش استرس کمک می کند و تمام این عوامل مانع پیری زودرس می شوند.

باید خواب کافی و با کیفیت داشته باشید. طبق گفته بنیاد ملی خواب بزرگسالان باید هفت تا نه ساعت خواب مفید در شب داشته باشند. در مطالعه‌ای که در ژانویه سال 2015 در ژورنال پوست و مو منتشر شد ، افرادی که همیشه از خواب کافی بهره می برند، دچار چین و چروک کمتری شدند و پوست آنها در برابر اشعه های آفتاب مقاوم تر بود و قدرت جوان سازی بیشتری داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.