کیست تخمدان و درمان های خانگی آن

کیست‌های تخمدان توده‌های غیر سرطانی هستند که در تخمدان‌ها رشد می‌کنند. بسیاری از این کیست‌ها علائمی ندارند اما یکسری از این افراد دوره عادات ماهیانه سنگین و درد دارند. خانم‌هایی که فکر می‌کنند کیست دارند حتماً قبل از درمان‌های خانگی به پزشک مراجعه کنند تا علت آن مشخص شود.

دردهای شدید کیست تخمدان ممکن است نشانه تخریب تخمدان و لوله‌ی فالوپ باشد. پاره شدن کیست‌ها نیاز به درمان اورژانسی دارد. در این مقاله ، انواع درمان‌های خانگی علائم کیست تخمدان و زمان مراجعه به پزشک را بررسی می‌کنیم.

کیست تخمدان چیست؟

این کیست‌ها اغلب علائمی ندارند و یا گاهی با درد همراه هستند که به کمک یکسری تکنیک‌های تسکین‌دهنده کاهش می‌یابد. کیست‌های تخمدان، کیسه‌هایی پر از مایع هستند که در تخمدان‌ها رشد می‌کنند. بسیاری از خانم‌ها هیچ علائمی ندارند و حدود یک‌سوم خانم‌ها به این کیست‌ها مبتلا هستند.

2 نوع رایج این کیست‌ها شامل:

کیست کوپوس لوتئوم: این کیست در جسم زرد تکامل می‌یابد. جسم زرد بافتی است که پس از آزاد شدن تخمک از تخمدان، در تخمک شکل می‌گیرد. این کیست‌ها همراه با درد و خونریزی هستند.
کیست فولیکولار: این کیست‌ها در یک فولیکول (محلی که تخمک در طی تخمک‌گذاری تکامل می‌یابد) شکل می‌گیرند.
معمولاً هیچ‌کدام از این کیست‌ها علائمی ندارند و خودبه‌خود بهبود می‌یابند.

نوعی دیگری از کیست تخمدان ، یک تومور خوش‌خیمی است که به‌آرامی رشد کرده و به‌طور نادری تبدیل به سرطان می‌شود.
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در خانم‌ها به دلیل عدم تعادل هورمون‌ها ایجاد می‌شود و حاوی چندین کیست فولیکولار است. بعضی از این خانم‌ها تخمک‌گذاری ندارند و یا به‌ندرت تخمک‌گذاری دارند.

گاهی یک کیست آن‌قدر رشد می‌کند و بزرگ می‌شود که دور تخمدان می‌پیچد، در این حالت به تخمدان و لوله‌ی فالوپ آسیب وارد می‌شود و یا حتی می‌تواند با خونریزی جان فرد را تهدید کند. این سندرم باید فوراً درمان شود تا از آسیب‌های دائمی و غیرقابل‌جبران به تخمدان جلوگیری شود. درصورتی‌که تخمدان به میزان زیادی آسیب‌دیده باشد، جراح مجبور است آن را خارج کند.

کیست تخمدان
کیست تخمدان

هشت درمان خانگی

اگر کیست بسیار بزرگ و یا به‌سرعت در حال رشد باشد، پزشک توصیه می‌کند که صبر کنید تا مشخص شود که آیا کیست بدون درمان از بین می‌رود یا خیر. همچنین برای اطمینان از اینکه کیست از بین می‌رود و یا بزرگ‌تر نمی‌شود چندین سونوگرافی در طی چند ماه را انجام می‌دهد.
درمان‌های خانگی،کیست را از بین نمی‌برند بلکه می‌توانند به مدیریت علائم و درد کمک کنند. به‌عنوان‌مثال ، بسیاری از خانم‌های مبتلابه کیست تخمدان در دوره‌های عادات ماهیانه خود درد بسیار زیادی را تجربه می‌کنند که با درمان‌های خانگی امکان مدیریت آن‌ها وجود دارد.

برخی از مؤثرترین این درمان‌ها شامل موارد زیر است:

1.داروهای بدون نسخه :

می‌توانند درد را کاهش دهند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن می‌توانند درد را تسکین دهند. در صورت عدم تسکین درد با این داروها، حتماً به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است درد شدید نشانه‌ای از یک عارضه‌ی جدی باشد. در بعضی موارد، پزشک داروهای مختلف تسکین درد مثل کوکودامول(حاوی کدئین) را تجویزمی‌کند.

2.ماساژ

درد کیست تخمدان می‌تواند باعث انقباض عضلات اطراف شود که با ماساژ قسمت تحتانی کمر ، ران ، باسن و معده، آن عضلات منبسط شده و به کاهش درد کمک می‌کند.

3. ورزش و حرکات کششی

ورزش و حرکات کششی می‌توانند به کاهش درد ناشی از کیست تخمدان و همچنین کشش عضلات کمک کنند. درد بعضی از خانم‌ها با ورزش‌هایی مثل دویدن تسکین می‌یابد و بعضی دیگر ورزش‌های کشش و یوگا را ترجیح می‌دهند. خانم‌های مبتلابه PCOS با ورزش می‌توانند دارای وزن متعادلی باشند و حتی ورزش بدون کاهش وزن، با کشش عضلات می‌تواند درد را کاهش دهد. ورزش از ایجاد کیست‌های بیشتر و مقاومت به انسولین نیز جلوگیری می‌کند.

4- گرما

گرما با افزایش جریان خون به کاهش درد کمک می‌کند. برای این منظور یک پد گرمکن یا کیسه آب گرم را در حوله پیچیده و به مدت 20 دقیقه بر روی معده و یا پایین کمر قرار دهید. این کار بسیار ایمن بوده و می‌توانید در طول روز چندین بار آن را تکرار کنید. مراقب باشید گرمای آن بسیار زیاد نباشد که بسوزید و با پد گرمکن نخوابید.

5- تکنیک‌های آرام‌بخش

استرس و اضطراب می‌تواند درد را بدتر کند. تکنیک‌های آرام‌بخش مانند مدیتیشن ، یوگا و تنفس عمیق ممکن است به تسکین اضطراب و کاهش شدت درد کمک کند. این تکنیک‌ها همچنین می‌توانند در طولانی‌مدت به کنترل درد و بهبود سلامت عمومی فرد کمک کنند.

6. دستگاه تنس

TENS یا تحریک الکتریکی اعصاب بدن از طریق پوست، جریان الکتریکی را از طریق پوست به عصب‌های بدن می‌فرستد و نحوه‌ی پاسخ به درد را تغییر می‌دهد. این دستگاه برای تسکین دردهای عادات ماهیانه و کیست تخمدان کمک‌کننده است. این دستگاه بدون نسخه قابل‌دسترس است و پزشک هم می‌تواند آن را تجویز کند.

7. کاهش وزن

کاهش وزن در خانم‌ها موجب تنظیم هورمون‌ها، جلوگیری از کیست‌های بیشتر، تسکین درد و خستگی می‌شود. کاهش وزن در افراد مبتلابه PCOSگرچه سخت و زمان‌بر است اما ناامید نشوید.

8- تغییرات رژیم غذایی

رژیم کم کربوهیدرات ممکن است به کاهش علائم کیست تخمدان کمک کند. بسیاری از خانم‌های مبتلابه PCOS مقاوم به انسولین هستند. مقاومت به انسولین فرد را مستعد دیابت و افزایش وزن کرده و بارداری فرد را بسیار سخت می‌کند. تحقیقات زیادی در مورد رژیم غذایی مناسب این افراد وجود ندارد. با توجه به ریسک این زنان به مقاومت انسولین ممکن است کاهش مصرف قند مفید باشد. قندها در غذاهای متنوعی ازجمله کربوهیدرات‌ها مانند نان و ماکارونی قرار وجود دارد. پزشک با ارزیابی خون افراد، خطر ابتلا به دیابت را بررسی می‌کند. یک رژیم غذایی سالم و مناسب به تعادل وزن فرد کمک می‌کند.

کیست تخمدان
کیست تخمدان

روش‌های دیگر درمان کیست تخمدان

به‌جز در مواردی که کیست در حال رشد نباشد و یا علائمی ایجاد نکند ممکن است درمان‌های پزشکی لازم نباشد. درمان‌های پزشکی کیست تخمدان شامل موارد زیر است:
• قرص‌های ضدبارداری: برای تنظیم هورمون‌ها و کاهش ایجاد کیست‌های بیشتر.
• متفورمین: برای افزایش حساسیت به انسولین در زنان مبتلابه PCOS.
• جراحی
• برداشت تخمدان و یا لوله‌ی فالوپ: درصورتی‌که کیست به این اندام‌ها آسیب جدی وارد کرده باشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.