محافظت از پوست در برابر آفتاب و شناخت SPF

احتمالاً به خوبی می دانید که باید از محصولات حاوی SPF برای محافظت از پوست خود استفاده کنید، اما آیا می دانید SPF به چه معناست؟ و آیا SPF بیشتر به معنی پوشش بهتر است؟ ضد آفتاب های مختلفی در بازار وجود دارند و انتخاب بهترین کرم سخت است.

مواردی که برای محافظت از خود در برابر آفتاب باید بدانید:

 

شناخت SPF

SPF به معنای فاکتور محافظت در برابر آفتاب است و به مدت زمانی که می توانید بدون آفتاب سوختگی در آفتاب بمانید اشاره دارد.

به عنوان مثال ، SPF 15 به شما اجازه می دهد 15 برابر بیشتر از حالت محافظت نشده در آفتاب باشید. بنابراین اگر پوست بدون ضد آفتاب ظرف20 دقیقه شروع به قرمز شدن می کند، استفاده از محصولی با SPF 15 زمان را 15 برابر افزایش می دهد، یعنی می توانید 300 دقیقه زیر آفتاب بمانید. SPF بالاتر اشعه های بیشتری را خنثی می کند – محصولی با SPF 15 تقریباً 93 درصد از اشعه های UVB را فیلتر می کند. SPF 30 حدود 97 درصد را فیلتر می کند.

SPF بیشتر لزوماً به معنای محافظت بیشتر نیست. شان دان، پزشکی در تیم مراقبت مجازی، می گوید: “آکادمی پوست و موی آمریکا توصیه می کند حداقل SPF ضد آفتاب 30 باشد، اما بهتر است ضد آفتابی با SPF 50 انتخاب کنید. ” SPF بیشتر به معنای محافظت بیشتر است، اما مواد شیمیایی بیشتری هم دارد – و البته هیچ ضد آفتابی اشعه را 100٪ مسدود نمی کند.

ژنتیک هم یکی از عوامل مهم است. اگر پوست روشن یا سابقه خانوادگی سرطان پوست دارید، در معرض ریسک بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست هستید. داروهای خاص مثل انواع آنتی بیوتیک ها یا محصولات حاوی رتینول پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس تر می کنند. ضد آفتاب تنها یکی از عوامل موثر در برابر آفتاب است. بسیاری از عوامل در محافظت در برابر خورشید موثرند. ضد آفتاب به راحتی با آب یا عرق پاک می شود و باعث می شود پوست در معرض اشعه UV قرار بگیرد. استفاده نامناسب از ضد آفتاب یا تمدید نکردن آن اثربخشی آن را کاهش می دهد.

 

"<yoastmark

ضد آفتاب مناسب انتخاب کنید

ضد آفتابی انتخاب کنید که از UVA و UVB محافظت کند. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم هستند تا از شما در برابر اشعه UVA محافظت کنند.

ضد آفتاب خود را تمدید کنید

حداقل هر دو ساعت باید ضد آفتاب خود را تمدید کنید. اگر شنا یا ورزش می کنید، تماس آب و یا عرق با پوست منجر به پاک شدن ضد آفتاب می شود. در هر بار استفاده از ضد آفتاب باید به اندازه یک انگشت از ضد آفتاب استفاده کنید. پس اگر قصد دارید یک روز کامل را درساحل بگذرانید، حدود نصف تیوپ ضد آفتاب را باید استفاده کنید.

لباس مناسب بپوشید

لباس مناسب انتخاب کنید. لباس های تیره و ضخیم بیشتر اشعه های ماوراء بنفش را مسدود می کنند. اگر می خواهید بدانید لباس شما چقدر از شما محافظت می کند، آن را در معرض آفتاب نگه دارید. اگر نور از آن عبور کند ، پرتوهای UV نیز می توانند از آن عبور کنند.
خرید لباس مخصوص با خاصیت ضد آفتابی هم از گزینه های موثر است. دسته ی جدیدی از پارچه در بازار وجود دارد که حاوی فاکتور محافظ در برابر ماوراء بنفش isUPF)) است. UPF هر دو اشعه UVA و UVB را مسدود می کند.
با مواد شوینده مخصوص می توانید UPF لباس خود را افزایش بدهید. پارچه های کشی یا خیس، میزان محافظت کمتری در برابر اشعه ها ایجاد می کنند.

"<yoastmark

پوست خود را بررسی کنید

مراقب پوست خود باشید: به دنبال خال و لکه های جدید یا تغییر لکه های قدیمی باشید. اگر نگران پوست خود هستید با پزشک خود مشورت کنید. – پزشک پوست شما را بررسی می کند و در صورت لزوم، شما را به یک متخصص ارجاع می دهد.
ما توصیه می کنیم سالانه پوست خود را معاینه کنید، به خصوص اگر بالای 40 سال هستید، یا پوست روشنی دارید.

 

همچنین بخوانید:

از پوست خود در برابر آفتاب چگونه محافظت کنیم

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.