انواع ترشحات واژن چیست؟ و روش های پیشگری

ترشحات واژن مایعی است که شامل ترکیبی از ترشحات واژن و مخاط دهانه رحم است. میزان  تولید شده از یک زن نسبت به زن دیگر متفاوت است اما اغلب طبیعی و سالم است. بارداری، تغییر هورمون ها یا وجود عفونت نیز می تواند بر غلظت و میزان ترشحات واژن تأثیر بگذارد. معمولا ترشحات واژن پس از اولین دوره قاعدگی شروع می شود و چندین کارکرد دارد. به طور طبیعی واژن را تمیز نگه می دارد، روانکاری را در طی مقاربت جنسی فراهم می کند و ممکن است به جلوگیری از عفونت کمک کند.

ترشحات طبیعی واژن چیست؟

ترشحات واژن می تواند غیر طبیعی یا طبیعی باشد. در بسیاری موارد، مشکلی را نشان نمی دهد. ترشحات طبیعی  معمولا به رنگ روشن یا شفاف است، ممکن است غلیظ یا رقیق باشد و معمولاً بی بو است. میزان تولید و ثبات آن ممکن است در دوره های مختلف ماهانه قاعدگی یک زن در زمان های مختلف تغییر کند.
به عنوان مثال، هنگام تخمک گذاری، این ترشحات ممکن است غلیظ تر و دارای حجمی قابل توجه تر شود. ممکن است در این زمان نیز به رنگ سفید باشد. همچنین میزان ترشحات ممکن است به دلیل فعالیت جنسی و یا استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری، تغییر کند.

ترشحات واژن
ترشحات واژن

انواع ترشحات واژن

انواع مختلفی از ترشحات واژن بر اساس غلظت و رنگ وجود دارد. تغییر در رنگ، میزان یا بوی ترشحات واژن ممکن است نشان دهنده یک مشکل باشد. در بعضی موارد، تشخیص تنها بر اساس ترشحات واژن دشوار است. علائم دیگر مانند سوزش یا خارش غالباً نشانه بهتری برای تشخیص بروز مشکل است.
در زیر انواع مختلفی از ترشحات واژن و دلایل احتمالی آنها را بیان می کنیم:

سفید

رنگ سفید در ترشحات واژن ممکن است طبیعی باشد، به خصوص اگر در زمان تخمک گذاری یا درست قبل از دوره ماهانه خانم ها اتفاق بیفتد. تا زمانی که خارش واژینال، سوزش یا بوی غیرمعمول همراه با ترشح وجود نداشته باشد، احتمالاً مشکل اساسی وجود ندارد.
اما در موارد دیگر، ترشحات واژن به رنگ سفید می تواند نشانه عفونت باشد. اگر ترشحات کاملا ناخوشایند بوده و شبیه پنیر لپه باشد، ممکن است به دلیل عفونت باشد. عفونت نیز ممکن است باعث خارش و سوزش واژن شود. به علت رشد بیش از حد نوعی قارچ ممکن است سوزش و خارش در ناحیه واژن رخ بدهد.
ترشحات واژن رقیق و سفید که بوی زیادی شبیه به بوی ماهی دارد ممکن است نشان دهنده واژینوز باکتریایی (BV) باشد. BV شایع ترین عفونت واژن در زنان بین 15 تا 44 سال است. سایر علائم ممکن است شامل سوزش در ادرار و خارش واژن باشد.

زرد

ترشح زرد ممکن است هم نشان دهنده عفونت باشد و هم نشان دهنده عفونت نباشد. اگر ترشحات به رنگ زرد کمرنگ، بی بو باشد و همراه با علائم دیگر نباشد، ممکن است دلیلی برای نگرانی نباشد. در موارد دیگر، ترشحات زرد می تواند نشانه عفونت مقاربتی (STI) یا عفونت باکتریایی باشد.
دلایل ترشحات زرد شامل موارد زیر است:
تریکومونیازیس، که همچنین ممکن است باعث خارش، درد هنگام ادرار و بوی نامطبوع شود.
کلامیدیا، که اغلب علامتی ندارد.

شفاف

ترشحات واژن به رنگ شفاف یا روشن معمولا طبیعی است. با این وجود، ممکن است مقدار و غلظت آن در طول دوره قاعدگی ماهانه یک زن و بین افراد مختلف متفاوت باشد.
به عنوان مثال، ترشحات شفاف ممکن است کشش داشته باشد و در زمان تخمک گذاری غلظتی مانند سفیده تخم مرغ داشته باشد.

ترشحات واژن
ترشحات واژن

پیشگیری

برای ترشحات طبیعی واژن نیازی به پیشگیری نیست و این  کاملا طبیعی هستند. با این حال، اقدامات احتیاطی زیر ممکن است گاهی از ترشحات غیر طبیعی جلوگیری کند:
از شستشوی بیش از حد اجتناب کنید، شستشوی زیاد می تواند باکتری های خوبی را که به جلوگیری از عفونت های واژن کمک می کند، از بین ببرد.
لباس زیر پنبه ای بپوشید، لباس زیر پنبه ای رطوبت را جذب می کند و ممکن است از عفونت جلوگیری کند.
رابطه جنسی ایمن را با استفاده از کاندوم انجام دهید.
تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.
آزمایش منظم در رابطه با عفونت های مقاربتی را انجام دهید.
از صابون های طبیعی و غیر شیمیایی برای شستشو استفاده کنید. محصولات معطر یا شیمیایی ممکن است تعادل طبیعی باکتری ها در واژن را به هم بریزد و عملکرد آن ها را مختل کند و این موضوع می تواند خطر عفونت را افزایش دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

ترشحات واژن معمولا چیز نگران کننده ای نیست و این نوع ترشحات کاملا طبیعی است، اما مواقعی وجود دارد که تغییر در آن می تواند نشان دهنده یک مشکل یا یک عفونت باشد.
انواع مختلفی از عفونت ها می توانند علائم مشابهی داشته باشند، اما به طور متفاوتی درمان می شوند. در صورت بروز هر یک از موارد زیر مراجعه به پزشک ضروری است:
• ترشحات سبز
• ترشحات زرد
• ترشحات خاکستری
• خارش واژن
• سوزش واژن
• ترشحات قرمز رنگ
• ترشحات کف دار
• ترشحات شبیه پنیر لپه
• بوی ماهی
• بوی ناخوشایند
• درد لگن
برای تعیین علت ترشحات غیر طبیعی، پزشک می تواند در مورد هرگونه علائم اضافی، سلامت عمومی و تاریخ فعالیت جنسی فرد سوال کند. درمان علت اصلی ترشحات غیر طبیعی واژن متفاوت خواهد بود و ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد قارچ باشد.

سخن پایانی

ترشحات واژن غالباً طبیعی است، اما مواردی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده مشکل باشد. مانند: رنگ، مقدار یا غلظت، عفونت ها ، STI ها و BV همه می توانند منجر به تغییر در ترشحات واژن شوند. در بیشتر موارد، علل ترشحات غیر طبیعی واژن با موفقیت قابل درمان است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.